REGULAMIN OKREŚLAJĄCY ZASADY KORZYSTANIA Z USŁUG KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W MIEJSKIM PRZEDSIĘBIORSTWIE KOMUNIKACYJNYM SP. Z O.O. W INOWROCŁAWIU
§ 1.
SŁOWNIK
Użyte w Regulaminie pojęcia oznaczają:
1) bilet – dokument przewozu w formie papierowej, mobilnej lub elektronicznej, uprawniający pasażera do korzystania z komunikacji miejskiej,
2) bilet elektroniczny - dokument przewozu, stanowiący potwierdzenie wniesienia opłaty w formie elektronicznego zapisu na e – karcie, uprawniający do przejazdu pojazdami komunikacji miejskiej, występujący w postaci elektronicznej portmonetki lub elektronicznego biletu terminowego,
3) bilet mobilny – bilet zakupiony za pośrednictwem telefonu komórkowego,
4) BOK – Biuro obsługi klienta, które wykonuje wszystkie zadania związane ze sprzedażą i obsługą klientów, znajdujące się w Inowrocławiu, przy ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka 33,
5) doładowanie e-karty – wpłata pieniędzy na konto e-karty, doładowanie biletem elektronicznym,
6) dokument przewozu – bilet lub inny dokument uprawniający pasażera do przejazdu środkiem komunikacji miejskiej, w tym dokument upoważniający do korzystania z ulg i zwolnień z opłat za przejazd,
7) e-karta – elektroniczna karta bezstykowa (zbliżeniowa) wykonana zgodnie ze standardem Mifare na bazie tej technologii, będąca między innymi nośnikiem biletów komunikacji miejskiej, informacji o uprawnieniach do ulgowych przejazdów oraz funkcji płatniczej działającej na zasadzie przedpłaconej karty, tzw. karty prepaid (elektroniczna portmonetka),
8) e-karta imienna – e-karta personalizowana w BOK (imię, nazwisko, zdjęcie), może być używana wyłącznie przez osobę, na którą została wystawiona. Jest nośnikiem biletów: normalnych, ulgowych,
9) e-karta na okaziciela – e-karta, która nie jest personalizowana, może być używana przez wielu użytkowników i nie wymaga wniosku o jej wydanie. Jest nośnikiem biletów normalnych,
10) elektroniczna portmonetka – bilet elektroniczny, zawierający ilość punktów odpowiadających ilości pieniędzy, którą pasażer może przeznaczyć na dokonywanie opłat za przejazdy w środkach komunikacji miejskiej na wszystkich liniach,
11) elektroniczny bilet bezpłatny dwuletni – bilet wydany przed dniem 1 czerwca 2025 roku i zapisany na e- karcie, uprawniający do bezpłatnych przejazdów, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Inowrocławia, wyłącznie do końca okresu jego ważności,
12) elektroniczny bilet terminowy – bilet na nieograniczoną ilość przejazdów, ważny na wszystkich liniach komunikacji miejskiej w określonym terminie (bilet 10-cio dniowy, 30-sto dniowy, 60-cio dniowy),
13) Karta Inowrocławianina – karta wydawana przez Miasto Inowrocław,
14) kaucja – opłata pobierana od Wnioskodawcy za wydanie e-karty,
15) kontroler biletowy – osoba upoważniona przez MPK do kontroli dokumentów przewozu osób, bagażu i zwierząt w środkach komunikacji miejskiej,
16) MPK – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Inowrocławiu, przy ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka 33, wykonująca na podstawie umowy z organizatorem usługi przewozowe w zakresie
17) lokalnego transportu zbiorowego w komunikacji miejskiej
18) pasażer – osoba, która zawarła umowę przewozu,
19) PDKM – Punkty doładowania e-karty mieszczące się w wyznaczonych punktach Kolporter mieszczących się przy ul. Andrzeja 19, E. Plater 10, ul. Kusocińskiego 7, ul. Szarych Szeregów 18,
20) personalizacja e-karty – nadanie e-karcie danych osobowych pasażera (imienia i nazwiska) i nadruk na karcie fotografii pasażera,
21) pojazd – środek transportu wykorzystywany przez operatora do świadczenia usług w komunikacji miejskiej, posiadający wszystkie niezbędne dokumenty dopuszczenia do ruchu,
22) przewóz – transport osób i zabranych ze sobą rzeczy lub zwierząt, wykonywany przez MPK,
23) system biletu elektronicznego - urządzenia i oprogramowanie umożliwiające obsługę e -karty oraz kupno biletów zbliżeniową kartą bankową i urządzeniami z interfejsem NFC,
24) token – jednoznaczny identyfikator numeru zbliżeniowej karty bankowej lub urządzenia z interfejsem NFC,
25) wnioskodawca – osoba ubiegająca się o wydanie e-karty imiennej na podstawie wniosku.
- W sprawach nieokreślonych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności: ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (t.j. z 17 lipca 2024 roku, Dz. U. z 2024 roku, poz. 1061), ustawa z 15 listopada 1984 roku, Prawo przewozowe (t.j. z 21 sierpnia 2024 roku, Dz. U. z 2024 roku, poz. 1262), ustawa z dnia 16 grudnia 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. z dnia 10 marca 2025 roku, Dz. U. z 2025 roku, poz. 285), uchwała Rady Miejskiej Inowrocławia w sprawie uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów oraz ustalenia cen za przewóz z zakresu publicznego transportu zbiorowego w komunikacji miejskiej organizowanego przez Miasto Inowrocław oraz Zarządzenie Prezydenta Miasta Inowrocławia w sprawie Regulaminu przewozu osób, bagażu lub zwierząt w autobusach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego sp. z o.o. w Inowrocławiu.
§ 2.
E-KARTA
1. E-kart imienna – jest nośnikiem biletów normalnych i ulgowych.
2. E-karta imienna wymaga złożenia wniosku w celu jej wydania, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
3. Wnioski o wydanie e-karty imiennej można pobrać i składać w punkcie BOK. Za osobę niepełnoletnią wniosek wypełnia rodzic lub opiekun prawny.
4. Przy składaniu wniosku o wydanie e-karty imiennej, należy przedłożyć zdjęcie i dokument uprawniający do ewentualnych ulgowych przejazdów oraz dokonać jednorazowej wpłaty kaucji, za wydanie e-karty. Kaucja ta wynosi 10 zł. zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszego regulaminu
5. Odbiór e-karty imiennej przez osobę niepełnoletnią może nastąpić po ukończeniu przez nią 13 lat (po okazaniu legitymacji szkolnej lub innego dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość).
6. E-karta na okaziciela – jest nośnikiem biletów normalnych. Jest wydawana w BOK.
7. W przypadku rezygnacji z użytkowania e-karty (imiennej, na okaziciela) pasażer zobowiązany jest do jej zwrotu.
8. W przypadku e-karty imiennej wpłacona kaucja podlega zwrotowi osobie, która dokonała wpłaty kaucji.
9. Zwrot kaucji za kartę na okaziciela może zostać dokonany wyłącznie po okazaniu paragonu wpłaty kaucji lub dowodu dokonania ostatniej transakcji na tej e-karcie.
10. Kaucja za e-kartę (imienną, na okaziciela) nie podlega zwrotowi w przypadku:
1) utraty lub uszkodzenia e-karty przez jej posiadacza,
2) nie używania karty przez jej posiadacza przez okres 36 miesięcy.
11. W przypadku zagubienia lub kradzieży e-karty imiennej należy zgłosić jej utratę na adres e-mail: Niezależnie od tego konieczna jest osobista wizyta pasażera w BOK. Utracona e-karta zostanie zablokowana (po zgłoszeniu faktu jej utraty) następnego dnia roboczego do godz. 8.00.
12. MPK nie odpowiada za utratę środków zgromadzonych na e-karcie imiennej od momentu zgłoszenia jej utraty do godz. 8.00 następnego dnia roboczego.
13. Po zablokowaniu numeru utraconej e-karty imiennej istnieje możliwość przelania pozostałej kwoty na nową e-kartę imienną (elektroniczna portmonetka) lub wydanie duplikatu elektronicznego biletu terminowego.
14. E-karta imienna i na okaziciela podlega reklamacji, jeśli nastąpiło uszkodzenie nośnika. Nowa e-karta zostanie wydana bezpłatnie.
15. Reklamacji nie podlegają uszkodzenia mechaniczne e-karty. Ponowne jej wydanie wymaga uiszczenia kaucji.
§ 3.
ZASADY NABYWANIA BILETÓW,
ZAKRES UPRAWNIEŃ WYNIKAJĄCY Z POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW BILETÓW, ZASADY ZWROTU BILETÓW
Pasażer ma możliwość zakupu:
1) w BOK, w kioskach lub innych punktach sprzedaży - jednorazowego biletu papierowego, biletu papierowego czteroprzejazdowego, które należy kasować w kasowniku i zachować go przez cały czas trwania podróży,
2) w biletomatach - jednorazowego biletu papierowego, biletu papierowego czteroprzejazdowego, biletu papierowego czasowego, które należy kasować w kasowniku i zachować go przez cały czas trwania podróży,
3) w kasownikach znajdujących się w autobusach za pomocą zbliżeniowej karty bankowej lub urządzeniem z interfejsem NFC – biletu jednorazowego lub biletu czasowego,
4) za pomocą urządzenia mobilnego – biletu jednorazowego, czasowego lub biletu terminowego w systemie: moBILET, GoPay, SkyCash, zbiletem.pl. Za prawidłowe i stałe funkcjonowanie systemów sprzedaży biletów zakupionych za pomocą urządzenia mobilnego odpowiadają:
a) moBILET – firma Mobile Traffic DATA sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Drużbickiego 11, 61-693 Poznań, https://www.mobilet.eu/pl,
b) GoPay – firma GoPay Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą przy ul. Promienna 10, https://www.gopay24.eu,
c) SkyCash – firma SkyCash Poland S.A. z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, https://www.skycash.com,
d) biletem.pl – firma Infospread Polska Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 25, 90-248 Łódź, https://zbiletem.pl
5) w BOK, poprzez stronę internetową operatora – biletów zapisanych na e-karcie:
a) elektronicznej portmonetki – kasownik pobiera odpowiednio automatycznie: opłatę normalną, ulgową. Po zbliżeniu e-karty do kasownika na wyświetlaczu pokaże się wysokość zaliczkowo pobranej opłaty (równej opłacie za przejazd do końca trasy danej linii) oraz aktualny stan konta e-karty.
b) biletu elektronicznego terminowego - biletu 10-cio dniowego, 30-sto dniowego lub 60-cio dniowego.
- W przypadku gdy pasażer posiada na e-karcie elektroniczny bilet terminowy oraz elektroniczna portmonetkę:
1) w pierwszej kolejności system będzie korzystał z biletu terminowego,
2) po terminie ważności biletu terminowego system będzie pobierał opłatę z elektronicznej portmonetki.
- W przypadku korzystania z e-karty z elektroniczną portmonetką podczas przejazdu do 5 – ciu przystanków, przy wysiadaniu z pojazdu należy również zbliżyć e – kartę do czytnika jednego z kasowników w celu redukcji zaliczkowo pobranej opłaty, do właściwej opłaty za dokonany przejazd, która ukaże się na wyświetlaczu. Zakończeniu operacji towarzyszy zaświecenie czerwonej lampki, podwójny sygnał dźwiękowy oraz pojawienie się informacji o aktualnym stanie konta. Brak powtórnego zbliżenia e-karty do czytnika kasownika przy wysiadaniu spowoduje pobranie opłaty w wysokości ceny biletu za przejazd do końca danej linii.
- Użytkownik e-karty (imiennej i na okaziciela) z elektroniczną portmonetką chcąc zapłacić za przejazd osoby towarzyszącej lub bagaż czy zwierzę musi wybrać rodzaj opłaty (normalna lub ulgowa) przytrzymując jeden z przycisków (odpowiednio N lub U) i zbliżyć e-kartę do czytnika kasownika. Operacja ta jest sygnalizowana poprzez komunikat na wyświetlaczu kasownika, pojedynczy sygnał dźwiękowy oraz zaświecenie czerwonej lampki. Czynność te można powtórzyć maksymalnie 30 – krotnie.
- W przypadku gdy e-karta zostanie zbyt szybko odsunięta od kasownika przez co nie ma pewności co do wykonania poprawnego skasowania, pasażer otrzyma komunikat o sprawdzeniu stanu operacji. W tym przypadku czynność należy powtórzyć.
- Zaświecenie czerwonej lampki na kasowniku, potrójny sygnał dźwiękowy i odpowiedni komunikat wyświetlony na kasowniku informuje o:
1) zablokowaniu karty lub
2) braku środków na karcie
i sygnalizuje, że przejazd nie został zarejestrowany. W tym przypadku pasażer jest zobowiązany do zakupu biletu za pomocą urządzenia mobilnego, zbliżeniowej karty bankowej lub urządzenia z interfejsem NFC.
- Bilety jednorazowe uprawniają do jednego przejazdu.
- Bilet czteroprzejazdowy uprawnia do czterech przejazdów.
- Bilety czasowe zakupione w kasownikach za pomocą zbliżeniowej karty bankowej lub urządzeniem z interfejsem NFC – ważne w dniu zakupu.
- Bilety czasowe zakupione w biletomacie są ważne od momentu ich skasowania w pojeździe przez okres ważności biletu.
- Bilety terminowe są ważne w terminie, na który zostały zakupione, tj. 10, 30 lub 60 dni od daty wskazanej przez pasażera.
- Okresy ważności e-karty:
1) nieużywanej karty- 36 miesięcy od dnia jej wydania,
2) od dnia ostatniego załadowania – 36 miesięcy.
- Za przewóz bagażu oraz zwierząt należy uiścić odrębną opłatę określoną w załączniku nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Brak możliwości zakupu biletu, niesprawność biletomatu bądź kasownika nie zwalnia pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu na przejazd.
- Zwrot kwoty za niewykorzystany bilet terminowy jest możliwy wyłącznie przed rozpoczęciem jego ważności.
- Zwrot należności za niewykorzystany bilet terminowy przysługuje posiadaczowi biletu, a w przypadku osób niepełnoletnich rodzicowi lub opiekunowi prawnemu.
- Wzrost cen biletów terminowych w okresie ich ważności nie powoduje obowiązku dopłaty.
- Środki zgromadzone na e-karcie imiennej z elektroniczną portmonetką są zwracane, w przypadku rezygnacji, posiadaczowi powyższej e-karty do momentu utraty jej ważności. W odniesieniu do e-karty na okaziciela z elektroniczna portmonetką, w przypadku rezygnacji, środki zgromadzone na tej e-karcie są zwracane po okazaniu paragonu wpłaty lub dowodu dokonania ostatniej transakcji na tej karcie do momentu utraty jej ważności.
- W przypadku zmiany taryfy przewozowej pasażer ma możliwość wymiany za dopłatą niewykorzystanych biletów jednorazowych, czteroprzejazdowych w okresie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie nowego cennika za przejazdy.
§ 4.
ZASADY KORZYSTANIA Z USŁUG KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ/PRZEWOZOWYCH
- Pasażerowie mogą korzystać z usług lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gminy Miasto Inowrocław tylko na podstawie dokumentów przewozu, którymi są:
1) bilet jednorazowy, bilet czteroprzejazdowy lub bilet czasowy, skasowany niezwłocznie po wejściu przez pasażera do pojazdu,
2) ważny bilet elektroniczny zapisany na e – karcie,
3) ważny bilet mobilny,
4) dokumenty upoważniające do korzystania z ulg i zwolnień z opłat za przejazd, w tym Karta Inowrocławianina.
- Cennik opłat za przewóz, opłat dodatkowych, opłat manipulacyjnych oraz kaucji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Uprawnienia do ulg i zwolnień z opłat ustala Rada Miejska Inowrocławia w drodze uchwały oraz regulują je odpowiednie przepisy prawne.
- Umowę przewozu osób zawiera się z chwilą zajęcia miejsca w pojeździe.
- Po wejściu do pojazdu pasażer powinien niezwłocznie i bez wezwania skasować bilet papierowy lub w przypadku posiadania elektronicznej portmonetki, w momencie wejścia do pojazdu zbliżyć e-kartę do kasownika/czytnika w celu pobrania opłaty. Dotyczy to także przewozu zwierzęcia, bagażu lub wózka. W przypadku biletu zapisanego w urządzeniu mobilnym, pasażer powinien aktywować ten bilet najpóźniej niezwłocznie po wejściu do pojazdu.
- Pasażer jest obowiązany posiadać ważny bilet przez cały okres jazdy, zachować go do kontroli i okazywać na żądanie służbom kontrolnym.
- Skasowanego biletu jednorazowego nie wolno odstępować.
- Pasażer uprawniony do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów powinien posiadać przez cały okres jazdy i okazać na żądanie kontrolera biletów dokument uprawniający go do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów (w tym Kartę Inowrocławianina).
- Uznaje się za nieważny:
1) bilet zniszczony,
2) bilet o wartości innej niż przewidziana w cenniku,
3) bilet nieskasowany w kasowniku pomimo takiego wymogu,
4) bilet skasowany dwukrotnie lub więcej razy,
5) bilet skasowany nieprawidłowo,
6) bilet, którego termin ważności upłynął (w przypadku biletów czasowych i biletów terminowych),
7) bilet, który został udostępniony przez innego pasażera,
8) bilet – elektroniczna portmonetka bez zarejestrowania opłaty w urządzeniu odczytującym znajdującym się w pojeździe.
§ 5.
ZASADY KONTROLI BILETOWEJ
Kontrola biletów prowadzona jest w zespołach co najmniej dwuosobowych.
- Osoby uprawnione do kontroli biletów muszą posiadać identyfikatory umieszczone w widocznym miejscu, które zawierają::
1) nazwę operatora publicznego transportu zbiorowego,
2) numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu (zwierząt);
3) zdjęcie kontrolującego;
4) zakres upoważnienia oraz okres ważności;
5) pieczęć i podpis osoby upoważnionej przez operatora.
- Kontrola biletów, po sprawdzeniu ich autentyczności (hologram, właściwy układ graficzny), polega w szczególności:
1) dla biletów papierowych przeznaczonych do kasowania – na sprawdzeniu prawidłowości wydruku z kasownika, nominału biletu zgodnego z taryfą przewozową, czasu przejazdu oraz uprawnień do przejazdów ulgowych,
2) dla biletów elektronicznych - na zbliżeniu e-karty, zbliżeniowej karty bankowej lub urządzenia z interfejsem NFC do czytnika kontrolera, czemu towarzyszy odczytanie jej zawartości. W przypadku zbliżeniowej karty bankowej lub urządzenia z interfejsem NFC odczytywany jest token generowany w trakcie zakupu biletu.
3) dla biletów zakupionych za pomocą urządzenia mobilnego – na wzrokowym sprawdzeniu lub z wykorzystaniem urządzenia, w które wyposażony jest kontroler - elementów zabezpieczających bilet oraz jego rodzaj. W niektórych sytuacjach (np. brak zasięgu sieci mobilnej) kontroler może poprosić o podanie kilku ostatnich cyfr telefonu lub numeru PESEL. Pasażer zobowiązany jest do posiadania dokumentu do ulgowych przejazdów.
- Czytnik weryfikuje zawartość e-karty pod względem poprawności zawartych danych, wysokości pobranej opłaty oraz sprawdzania czy dana karta nie znajduje się na liście kart zablokowanych. W przypadku zbliżeniowej karty bankowej lub urządzenia z interfejsem NFC czytnik weryfikuje token zapisany na zbliżeniowej karcie bankowej lub urządzeniu z interfejsem NFC i porównuje z tokenem zapisanym w systemie biletu elektronicznego
- Skasowanie biletu lub zbliżenie e-karty do czytnika w celu pobrania opłaty z elektronicznej portmonetki po ogłoszeniu kontroli przez upoważnionego kontrolera jest niedozwolone, będzie uznawane za przejazd bez ważnego biletu i nie zwalnia pasażera od obowiązku uiszczenia opłaty dodatkowej.
- Kontroler ma możliwość zablokowania zakwestionowanej e-karty.
- W terminie 3 miesięcy od dnia kontroli lub wystawienia wezwania do zapłaty pasażer ma prawo wnieść reklamację z tytułu:
1) nienależytego wykonania czynności przez kontrolera,
2) nałożenia opłaty dodatkowej.
14. Reklamacje można składać osobiście w BOK i MPK lub pisemnie na adres elektroniczny MPK: .
§ 6.
WYSOKOŚĆ OPŁAT DODATKOWYCH
- Wysokość opłat dodatkowych i manipulacyjnych określona została w załączniku nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Wysokość opłaty dodatkowej ulega obniżeniu o 30% w razie jej uiszczenia w terminie 7 dni od daty wystawienia dokumentu zobowiązującego do uiszczenia tej opłaty.
3. Pasażer, który podczas kontroli nie posiadał odpowiedniego dokumentu przewozu lub dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego i okaże go operatorowi nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, winien uiścić opłatę manipulacyjną.
4. Obowiązkiem kontrolera jest poinformowanie pasażera o sposobie wnoszenia i wysokości opłaty dodatkowej i opłaty manipulacyjnej oraz trybie odwoławczym.