Zmiany układu komunikacji miejskiej od 1 maja
Na podstawie przeprowadzonych badań i analiz, biorąc jednocześnie pod uwagę możliwości finansowe, MPK Inowrocław wprowadza zmiany w układzie linii komunikacji miejskiej i w poszczególnych rozkładach jazdy.
Celem zmian w ofercie przewozowej MPK Inowrocław jest polepszenie dostępności do komunikacji autobusowej w tych miejscach, z których korzysta i chce korzystać największa ilość pasażerów oraz utrzymanie w najbliższym czasie obecnych cen biletów.
Zaproponowane zmiany wynikają wprost z wyrażonych przez inowrocławian oczekiwań i opinii w, przeprowadzonych przez firmę Public Transport Consulting, badaniach marketingowych. Miały one miejsce jesienią ubiegłego roku i obejmowały:
- liczbę pasażerów we wszystkich kursach na każdej z linii w dniu powszednim, w sobotę i w niedzielę;
- liczbę pasażerów wysiadających, wsiadających i pozostających w pojeździe po ruszeniu z każdego przystanku;
- rzeczywisty czas przejazdu całej trasy kursu i odcinków pomiędzy przystankami węzłowymi;
- sugestie pasażerów zgłaszane obserwatorom oraz uwagi obserwatorów.
Na podstawie zebranych danych, firma zaproponowała nową koncepcję oferty przewozowej. Za główne jej założenie, uznano przywrócenie koordynacji oraz synchronizacji rozkładów jazdy w skali całej sieci komunikacyjnej i tym samym ograniczenie kilku pojazdów podążających w tym samym kierunku.
Zaplanowano:
- 1 linię priorytetową w takcie 15-minutowym – 27;
- 5 linii podstawowych w takcie 30-minutowym – 3, 4, 12, 16 i 21;
- 1 linię uzupełniającą w takcie 60-minutowym – 10;
- 2 linie zindywidualizowane – 1 i 28;
przy pełnej wzajemnej koordynacji rozkładów jazdy.
W konsekwencji do najważniejszych założeń należą: zmiany tras linii 1, 12, 21, 28. Układy tras linii 3, 4, 10, 16 i 27 pozostają niezmienione. Nie będzie już funkcjonować linia nr 20, która częściowo zostanie zastąpiona przez inne linie. Zmieni się liczba kursów i godziny odjazdów oraz przyjazdów na poszczególnych przystankach dla wszystkich linii autobusowych.
Ciekawą propozycją jest wprowadzenie linii „0”, która połączyłaby rejon uzdrowiska i os. Piastowskie, z uwzględnieniem Rynku. Przejazdy miałyby odbywać się midibusem. MPK Inowrocław i Miasto Inowrocław rozważają jej wprowadzenie, jeżeli pozwolą na to możliwości finansowe (pozyskane zostanie dofinansowanie zewnętrzne) i jednocześnie mieszkańcy wyrażą chęć korzystania z tej propozycji.
W załącznikach przedstawione zostały szczegóły planowanych zmian - w tabeli zaznaczono je na czerwono. Schemat przedstawia linie autobusowe w nowym układzie.
Dodatkowym uzasadnieniem wprowadzanych zmian jest trudna sytuacja finansowa, która dotyczy nie tylko inowrocławskiej spółki, ale przewoźników miejskich w całej Polsce. Wynika ona z wysokiej inflacji, podwyżek cen energii elektrycznej (o 64%), cieplnej (o 65%), paliwa (o 70%). MPK Inowrocław odnotowuje ciągły wzrost kosztów. Pandemia i wprowadzane ograniczenia, przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek rekompensaty ze strony rządu, znacząco wpłynęły na sytuację finansową spółki. MPK na komunikację miejską nie otrzymuje grosza z budżetu państwa, w przeciwieństwie do realizowanych np. przez powiat połączeń podmiejskich. Wpływy ze sprzedaży biletów MPK w 2022 roku wyniosły zaledwie 4 mln zł, a koszty przewozów blisko 18 mln zł!
Pomimo tego, że samorządy są dotknięte skutkami wprowadzanych przez rząd zmian i tzw. „Polskiego Ładu” - Inowrocław w ich konsekwencji, tylko w 2023 r. stracił 38 milionów zł - mając niższe wpłaty, Miasto musi z pieniędzy podatników dołożyć do braków MPK aż 14 mln zł.
Oznaczenie linii |
Przebieg trasy |
1 |
DWORZEC PKP – Szklarska – Dworcowa – Metalowców – Marcinkowskiego – Kasprowicza – Dworcowa (wybrane kursy: Szklarska – Dworcowa – al. Kopernika) – al. Kopernika – Narutowicza – Staszica – Laubitza – rondo Solidarności – Jacewska – Długa – św. Ducha – Cegielna – Łokietka – Cegielna – Marulewska – MARULEWSKA PĘTLA Likwidacja wariantu trasy do Osiedla Bydgoskiego / Działek (przeniesienie tych kursów do linii 16 i 21) |
3 |
DWORZEC PKP – Szklarska – Dworcowa – al. Kopernika – Narutowicza – Staszica – rondo Lotników Inowrocławskich – Poznańska – POZNAŃSKA MAĆKOWSKIEGO |
4 |
DWORZEC PKP – Szklarska – Dworcowa – al. Kopernika – Narutowicza – Staszica – Świętokrzyska – Szymborska – Marulewska – Cegielna – Łokietka – Cegielna – Marulewska – Szymborska – Przybyszewskiego – Poznańska – MĄTWY PĘTLA |
10 |
DWORZEC PKP – Szklarska – Dworcowa – Metalowców – Marcinkowskiego – Kasprowicza – Dworcowa – al. Kopernika – Narutowicza – Wilkońskiego – Świętokrzyska – al. Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości – Miechowicka – Poznańska – rondo Lotników Inowrocławskich – Staszica (wybrane kursy: rondo Lotników Inowrocławskich – Górnicza – Szymborska – Marulewska – Marulewska Pętla – Marulewska – Szymborska – Świętokrzyska – Staszica) – Staszica – Laubitza – rondo Solidarności – Toruńska /z powrotem: Toruńska – Pileckiego – Szybowcowa – Stare Miasto – Toruńska/ – TORUŃSKA PĘTLA |
12 |
TORUŃSKA PĘTLA – Toruńska – rondo Solidarności – Jacewska – Działowa – św. Ducha (wybrane kursy: Krzywoustego – Jagiellońska – Ziarniaka – Czarnieckiego – Krzywoustego) – św. Ducha – Cegielna – Łokietka (wybrane kursy: ŁOKIETKA) – Cegielna – Marulewska – Szymborska – Świętokrzyska – Staszica – rondo Lotników Inowrocławskich – Poznańska (wybrane kursy: Poznańska – Miechowicka /z powrotem: Nowa/ – Szymborska – Wielkopolska – Mątewska) – MĄTWY PĘTLA Likwidacja odcinka trasy prowadzącego ul. Długą |
16 |
(wybrane kursy: SŁAWĘCINEK: DZIAŁKI – INOWROCŁAW: Szosa Bydgoska lub OSIEDLE BYDGOSKIE – Szosa Bydgoska – Dworcowa – Szklarska) DWORZEC PKP – Szklarska – Dworcowa – al. Kopernika – al. Ratuszowa – al. Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości – Miechowicka – Poznańska – POZNAŃSKA MAĆKOWSKIEGO |
20 |
Nie będzie funkcjonować |
21 |
(wybrane kursy: SŁAWĘCINEK: DZIAŁKI – INOWROCŁAW: Szosa Bydgoska lub OSIEDLE BYDGOSKIE – Szosa Bydgoska – Dworcowa – Szklarska) DWORZEC PKP – Szklarska – Dworcowa – al. Kopernika – al. Ratuszowa – al. Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości – Miechowicka – Poznańska – rondo Lotników Inowrocławskich – Staszica – Świętokrzyska – Szymborska – Marulewska – Cegielna – Łokietka – ŁOKIETKA KOŃCOWY |
27 |
KRZYWOUSTEGO CZARNIECKIEGO – Krzywoustego – św. Ducha – Działowa – Jacewska – rondo Solidarności – Laubitza – Dworcowa – al. Kopernika – Ratuszowa – al. Niepodległości – al. 800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Ratuszowa – al. Kopernika – Dworcowa – Laubitza – rondo Solidarności – Jacewska – Działowa – św. Ducha – Krzywoustego – Jagiellońska – Ziarniaka – ZIARNIAKA/ CZARNIECKIEGO Likwidacja zajazdów do Dworca PKP (przeniesienie tych kursów do linii 16 i 21) |
28 |
DWORZEC PKP – Szklarska – Dworcowa – al. Kopernika – Narutowicza – Staszica – rondo Lotników Inowrocławskich – Glempa – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – Staropoznańska – Popowicka – Deszczowa – DESZCZOWA TOROWA ZEC |
Kliknij aby powiększyć