W związku z częstymi pytaniami dotyczącymi kontroli biletów poniżej podajemy fragment regulaminu przewozu osób, bagażu lub zwierząt w autobusach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Inowrocławiu.
Pełen tekst regulaminu znajduje się TUTAJ a pozostałe przepisy TUTAJ.
§ 6.
ZASADY KONTROLI BILETOWEJ
1. Operator lub osoba przez niego upoważniona, zwana dalej kontrolerem, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu albo zwierząt.
2. Kontrola biletów prowadzona jest w zespołach co najmniej dwuosobowych.
3. Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) nazwę operatora publicznego transportu zbiorowego,
2) numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu (zwierząt);
3) zdjęcie kontrolującego;
4) zakres upoważnienia;
5) okres ważności;
6) pieczęć i podpis operatora.
4. Kontroler, rozpoczynając kontrolę, informuje pasażerów o jej rozpoczęciu i wzywa ich do przygotowania biletów do kontroli.
5. W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu kontroler pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty.
6. W razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu kontroler pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty. Pobrana należność za przewóz i opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej odpowiadającej kosztom poniesionym przez operatora, podlegają zwrotowi, a w przypadku wezwania do zapłaty - umorzeniu, w przypadku udokumentowania przez pasażera, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.
7. W razie posiadania przez pasażera ważnego dokumentu przewozu, którego nie miał podczas przejazdu, do zwrotu i umarzania należności za przewóz i opłaty dodatkowej stosuje się przepis ust. 6 zdanie drugie.
8. Kontroler ma prawo:
1) w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera;
2) w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu - ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości;
3) w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu z jednoczesnym powiadomieniem operatora.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo w innym miejscu wskazanym przez kontrolującego .
10. Kontroler jest uprawniony w autobusie do kontroli pasażerów korzystających z:
1) biletów papierowych,
2) kart miejskich/e-kart,
3) biletów zakupionych przy pomocy urządzeń mobilnych,
4) dokumentów określających ulgi i zwolnienia z opłat za przejazdy.
11. Kontroler wyposażony jest w:
1) urządzenie do kontroli kart miejskich/e-kart (zwane dalej czytnikiem),
2) kartę kontrolera,
3) identyfikator kontrolera,
4) urządzenie do kontroli biletów zakupionych za pomocą urządzeń mobilnych.
12. Czytnik służy do przeprowadzania kontroli prawidłowych opłat za przejazdy pasażerów korzystających z karty miejskiej/e-karty.
13. Kontrola polega na zbliżeniu karty miejskiej/e-karty pasażera do czytnika, czemu towarzyszy odczytanie jej zawartości.
14. Czytnik weryfikuje zawartość karty miejskiej/e-karty pasażera pod względem poprawności zawartych danych, ważności ostatniego skasowania oraz sprawdzania czy dana karta nie znajduje się na liście kart zablokowanych.
15. Kontroler ma możliwość zablokowania zakwestionowanej karty miejskiej/e-karty.
16. Kontrola biletów zakupionych za pomocą urządzenia mobilnego polega na wzrokowym sprawdzeniu lub z wykorzystaniem urządzenia, w które wyposażony jest kontroler - elementów zabezpieczających bilet oraz jego rodzaj. W niektórych sytuacjach (np. brak zasięgu sieci mobilnej) kontroler może poprosić o podanie kilku ostatnich cyfr telefonu lub numeru PESEL. Pasażer zobowiązany jest do posiadania dokumentu do ulgowych przejazdów.
§ 7.
WYSOKOŚĆ OPŁAT DODATKOWYCH
1. Wysokość opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, bagażu i zwierząt w autobusach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz opłat manipulacyjnych są uregulowane zarządzeniem Prezydenta Miasta Inowrocławia.
2. Wysokość opłaty dodatkowej ulega obniżeniu o 30% w razie jej uiszczenia w terminie 7 dni od daty wystawienia dokumentu zobowiązującego do uiszczenia tej opłaty.
3. Pasażer, który podczas kontroli nie posiadał odpowiedniego dokumentu przewozu lub dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego i okaże go kontrolującemu, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, winien uiścić opłatę manipulacyjną w wysokości 10% opłaty dodatkowej.
4. Obowiązkiem kontrolera jest poinformowanie pasażera o sposobie wnoszenia i wysokości opłaty dodatkowej i opłaty manipulacyjnej oraz trybie odwoławczym.
5. W przypadku ulgowego biletu papierowego lub ulgowego biletu zakupionego za pomocą urządzenia mobilnego kontroler ma prawo żądać od pasażera okazania dokumentu uprawniającego go do ulgowego przejazdu.
6. Posiadacze karty miejskiej imiennej ulgowej i bezpłatnej nie są zobowiązani do przedstawiania osobom kontrolującym dokumentów stwierdzających ulgę, jeżeli uprawnienia dotyczące ulg lub zwolnień z opłat, które zostały zapisane w karcie imiennej obowiązują w momencie kontroli. W przypadku przejazdu wraz z opiekunem - w czasie kontroli biletów należy okazać dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego wraz z opiekunem.
7. Skasowanie karty czy kupno biletu u kierowcy po ogłoszeniu kontroli nie zwalnia pasażera od obowiązku uiszczenia opłaty dodatkowej.
§ 8.
REKLAMACJE, SKARGI I WNIOSKI
1. W terminie 3 miesięcy od dnia kontroli lub wystawienia wezwania do zapłaty pasażer ma prawo wnieść reklamację z tytułu:
1) nienależytego wykonania czynności przez kontrolera,
2) nałożenia opłaty dodatkowej.
2. Reklamacje można składać osobiście lub pisemnie na adres elektroniczny firmy kontrolerskiej zamieszczony na druku opłaty dodatkowej lub operatora mpk@mpk.inowroclaw.pl.
3. Złożenie reklamacji nie wstrzymuje biegu terminu zapłaty opłaty dodatkowej, określonego na wezwaniu.
4. Reklamacje złożone po terminie nie są rozpatrywane.
5. Reklamacja złożona powtórnie, a oparta na tym samym stanie faktycznym zostanie pozostawiona bez rozpoznania.
6. Złożone reklamacje w sprawach niewymienionych w ust. 1 rozpatrywane są wg zasad prawa cywilnego.
7. Skargi i wnioski podróżnych w sprawach związanych z przewozem osób, bagażu lub zwierząt w autobusach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego sp. z o. o. rozpatruje Prezes Zarządu MPK lub inna osoba przez niego upoważniona i udziela odpowiedzi w terminie 30 dni od dnia przyjęcia skargi lub wniosku. Skargi i wnioski oraz reklamacje i odwołania można składać osobiście lub pisemnie w sekretariacie MPK.
8. Skargi i wnioski można również kierować za pośrednictwem Internetu na adres elektroniczny: mpk@mpk.inowroclaw.pl.
9. Skargi i wnioski oraz reklamacje i odwołania przesyłane drogą pocztową lub elektroniczną muszą zawierać dane osobowe wnoszącego, tzn. imię, nazwisko i adres.
10. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji.