Miło nam poinformować że mini konkurs fotograficzny "EkoTRANSPORT przez cały rok" został roztrzygnięty. Zgodnie z założeniami konkursu nagrody otrzymają osoby które zrobiły zdjęcie i prawidłowo nazwały autobus oraz rodzaj paliwa na jakim jeździ.
Nagrodzeni zostali;
1) Małgorzata Monika Jankowska
2) Patrycja Kwiatkowska
3) Kuba Marcinkowski
Zapraszamy po odbiór nagród w sekretariacie MPK Inowrocław przy ulicy ks. P. Wawrzyniaka 33 w godzinach 7:00 - 15:00. Poniżej nagrodzone zdjęcia w kolejności zgodnej z listą zwycięzców, natomiast na samym końcu artykułu umieściliśmy krótką informację przedstawiającą w skondensowany sposób nasz obecny tabor.
W nawiązaniu do wyników konkursu chcielibyśmy napisać kilka słów o naszym taborze - bez aspiracji jednak do rozprawy naukowej
Jeśli chodzi o marki autobusów mamy klarowną sytuację, na regularnych liniach jeżdżą tylko Solarisy serii Urbino i Volvo serii 7900. Najstarsze Solarisy Urbino 12 o numerach bocznych 601, 602 i 603 zostały wyprodukowane w roku 2006 a po odkupieniu zaczęły u nas jeździć w roku 2009. Choć obecnie traktowane jako rezerwa wprowadziły naszą firmę na nowy poziom technologiczny. Były to pierwsze autobusy w Polsce z normą emisji Euro 5. Doskonałe silniki i zawieszenie, zwrotność (mimo 12 metrów długości), świetnie zaaranżowana przestrzeń pasażerska, podgrzewana przednia szyba, ergonomia stanowiska kierowcy oraz wiele innych rozwiązań technicznych sprawiły że pojazdy te były bardzo lubiane przez pasażerów i kierowców. Marka spodobała się na tyle że kupiliśmy jeszcze pięć Solariów - tym razem w wersji dziesięciometrowej czyli Solaris Urbino 10. Były to: autobus nr boczny 604 (rozpoczęcie użytkowania 2009 r.), autobusy o nr bocznych 605, 606 i 607 (rok 2011) i 608 na ulicach miasta od 2013 r. Bardzo podobne do poprzedników (inne przednie zawieszenie i silniki) nadal niezawodne i nadal przez nas użytkowane jako autobusy z mniejszą przestrzenią pasażerską jeżdżą na mniej obciążonych liniach. Autobus 608 był ostatnim kupionym pojazdem, który był napędzany tylko silnikiem diesla, kolejnym etapem rozwoju firmy były autobusy hybrydowe i elektryczne…
Prawdziwym przełomem i to na dużą skalę było wprowadzenie w 2015 roku do służby autobusów hybrydowych i elektrycznych. We wspomnianym roku zakończył się duży przetarg współfinansowany przez Urząd Miasta i Unię Europejską czego efektem było między innymi kupno dwunastu autobusów. Dwa „elektryki” Solaris Urbino 12 (nr boczne 701 i 702), oraz aż dziesięć sztuk Volvo 7900 Hybrid o numerach bocznych od 801 do 810. To był prawdziwy przełom i rewolucja. Od strony pasażera wyglądało to tak że nagle na ulicach Inowrocławia pojawiły się nieprzeciętne ciche i komfortowe autobusy. Od strony MPK natomiast wiązało to się z wieloma zmianami. Konieczna była przebudowa infrastruktury na zajezdni, zmiana „kursówek” z uwagi na inne zasięgi pojazdów, przeszkolenie kierowców i mechaników z racji na diametralnie różną technikę jazdy i obsługi itd. Warto było!
Do kategorii anegdot przeszły częste pytania pasażerów czy ten autobus się nie zepsuł, kiedy przy dojeżdżaniu do przystanku wyłączał się napęd spalinowy w Volvo. Zdarzył się też wypadek kiedy pieszy zaabsorbowany rozmową przez telefon „zderzył” się z elektrycznym autobusem bo go nie usłyszał. Na szczęście nikomu nic się nie stało ale świadczyło to o kulturze pracy elektrycznego napędu.
Zgodnie z przysłowiem „Apetyt rośnie w miarę jedzenia” pod koniec 2018 i na początku 2019 dojechały do nas kolejne autobusy i były to: Volvo 7900 Electric Hybrid (nr boczne od 811 do 818) rok 2018 i w roku następnym Volvo 7900 Electric (nr boczne od 711 do 718). Mimo zewnętrznego podobieństwa autobusów 811 – 818 do poprzedników, w kwestii napędu to zupełnie różne pojazdy. W starszych hybrydach silnik elektryczny jest silnikiem pomocniczym względem silnika spalinowego i jest to tak zwany silnik „dojazdowy”, natomiast w nowych hybrydach to silnik elektryczny jest podstawowym a napędem pomocniczym jest silnik spalinowy, różnic jest oczywiście więcej. Autobusy nie muszą już być ładowane „wtyczką” w zajezdni a mogą „tankować” się na terenie miasta przy pomocy pantografu - jest to tzw. szybkie ładowanie. Inwestycja w pantografy była konieczna żeby zapewnić płynność komunikacji. Autobusy elektryczne w zależności od warunków mają zasięg nieco ponad 100 km. więc odpadało wolne ładowanie przy „słupkach” w zajezdni.
Te autobusy to jak na razie nasze ostatnie zakupy, w tej chwili z wiadomych powodów sytuacja komunikacji miejskiej nie tylko w naszym mieście jest bardzo trudna. Mimo wszystko będziemy się starali kupić coś jeszcze i jest ku temu kilka powodów. Mamy już zbudowaną i wdrożoną infrastrukturę do obsługi takich technologii więc kolejne inwestycje to będzie zakup już tylko autobusów i w niewielkim stopniu rozbudowy infrastruktury. Choroby wieku dziecięcego nieuniknione przy wdrażaniu nowoczesnych technologii i rozwiązań mamy już za sobą a przez te lata zdobyliśmy olbrzymie i nie do przecenienia doświadczenie w eksploatacji elektrycznych autobusów, co samo w sobie jest wartością niewymierną ale w przeliczeniu na koszty eksploatacji liczy się jak najbardziej. W skrócie planujemy całkowicie odejść od napędu czysto spalinowego a w eksploatacji pozostaną tylko nowoczesne hybrydy plug-in i elektryki - co też będzie znakomicie korelowało z Inowrocławiem jako miastem uzdrowiskowym…
I na koniec trochę statystyki, poniżej przebiegi naszych autobusów – stan na 01.01.2021r.
Pojazd |
Licznik końcowy |
601 |
375699 km |
602 |
582894 km |
603 |
516049 km |
604 |
593386 km |
605 |
475380 km |
606 |
483389 km |
607 |
446632 km |
608 |
382320 km |
701 |
197383 km |
702 |
206835 km |
711 |
101127 km |
712 |
108500 km |
713 |
105781 km |
714 |
113248 km |
715 |
105237 km |
716 |
109030 km |
717 |
105174 km |
718 |
83902 km |
801 |
275199 km |
802 |
303622 km |
803 |
291905 km |
804 |
295294 km |
805 |
286887 km |
806 |
288837 km |
807 |
283345 km |
808 |
305130 km |
809 |
281880 km |
810 |
279807 km |
811 |
117376 km |
812 |
116024 km |
813 |
105380 km |
814 |
118507 km |
815 |
98526 km |
816 |
102852 km |
817 |
111645 km |
818 |
99417 km |
I jeszcze kilka zdjęć...
Tak się zaczęło... Hybrydy I generacji czekają w Nowej Wsi na przekazanie ich do MPK.
"Elektryczny" Solaris na przystanku początkowym przy ulicy Łokietka
Wolne ładowanie przy słupkach na terenie zajezdni
I szybkie pod pantografem na dworcu PKP
Dzieciaki bardzo szybko opanowały technikę podłączania ładowarki
Nasz autobus gościł też na targach kieleckich
I na koniec wspomnienie