Autobusy na miarę XXI wieku
Pierwsze cztery z szesnastu nowych autobusów miejskich dotarły do Inowrocławia i zostały zaprezentowane mieszkańcom. Miasto niebawem stanie się pierwszym w Polsce posiadającym całkowicie ekologiczny tabor publiczny.
Nowoczesne, lśniące i – co najważniejsze – niemal nie wydzielające spalin autobusy w barwach miasta właśnie dojechały do Inowrocławia i zostały oficjalnie zaprezentowane.
- To bardzo ważny dzień dla miasta. Mamy autobusy na miarę XXI wieku. Inowrocław w sprawach ochrony środowiska właśnie zdecydowanie wyprzedza wielkie ośrodki. Dbamy o zdrowie mieszkańców i o finanse miasta, bo za autobusy zapłacimy zaledwie 15 procent wartości – podkreśla prezydent Ryszard Brejza.
Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – hybrydy zużywają około 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.
- Jesteśmy liderem elektromobilności w kraju. Już niedługo na ulice Inowrocławia wyjadą pierwsze w Polsce autobusy elektryczno-hybrydowe. Bardzo się cieszę, że mieszkańcy będą mogli korzystać z takich nowoczesnych autobusów komunikacji miejskiej – przyznaje Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Mariusz Kuszel.
Okazuje się, że nowe autobusy są też – jakby nie patrzeć - inteligentne. Można je zaprogramować, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.
Dostarczone dla Inowrocławia autobusy są nie tylko wygodne i przyjazne. Mają także monitoring, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem, klimatyzację oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
- Jesteśmy dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. Przykład Inowrocławia pokazuje, że w tym samym kierunku podążają miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce - mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
16 autobusów ekologicznych wraz z systemem ładowania będzie kosztowało 39 212 400,00 zł. Miasto poniesie koszt tylko w wysokości 15% wartości inwestycji. Pozostała część zostanie sfinansowana ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej.
Przypomnijmy, że 3 lata temu MPK wzbogaciło swój tabor o 12 autobusów -elektrycznych i hybrydowych.