BohaterON w MPK Inowrocław
Z przyjemnością informujemy, że MPK włącza się w ogólnopolską kampanią BohaterON. Spot promujący tę patriotyczną akcję będzie wyświetlany na monitorach autobusów Komunikacji Miejskiej, stosowne informacje pojawią się także na plakatach. Zapraszamy do zapoznania się z ideą akcji – informacja Organizatora w załączeniu.
Wyślij kartkę do Powstańców Warszawskich i pokaż, że pamiętasz - rusza III edycja akcji BohaterON
Od 1 sierpnia do 2 października, w symbolicznym czasie pamięci o Powstaniu Warszawskim, każdy, kto zechce napisać kilka słów do uczestników walk o stolicę, może to zrobić, wysyłając bezpłatną kartkę w ramach akcji BohaterON - włącz historię! Rusza trzecia edycja kampanii, dzięki której do Powstańców trafią nie tylko pocztówki, ale również wsparcie finansowe, a uczniowie i nauczyciele z całej Polski zaangażują się w specjalny projekt edukacyjny.
Pamięć - edukacja - pomoc - to hasło, które przyświeca tegorocznej edycji kampanii BohaterON - włącz historię! organizowanej przez Fundację Rosa i Fundację Sensoria, Akcja, której nazwa stanowi połączenie słów „bohater" i „ON" (ang. włączyć), ma na celu uhonorowanie Powstańców Warszawskich, włączenie ich historii do społecznej świadomości oraz budowanie mostu między pokoleniami. W minionych latach do uczestników walk o stolicę wysłano aż 215 507 kartek i listów. W Roku Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości organizatorzy projektu również liczą na duży odzew.
- Wiemy, jak wiele radości przyniosły Powstańcom pocztówki i listy wysłane w poprzednich edycjach akcji. Udało nam się połączyć pokolenia. Wierzymy, że w tym wyjątkowym dla naszego kraju roku jeszcze więcej osób włączy się w kampanię i nawiąże kontakt z ludźmi, którzy walczyli o wolność Ojczyzny. Na kartce można pozostawić swój adres do korespondencji oraz numer telefonu. By uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, na rewersie pocztówek zamieściliśmy logotyp programu #Moja Niepodległa realizowanego przez IPN, a na naszych materiałach drukowanych wykorzystaliśmy czcionkę Brygada 1918 - mówi Agnieszka Łesiuk-Krajewska, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego projektu BohaterON - włącz historię!
Prosty gest, który łączy pokolenia
Kartkę z życzeniami do uczestnika walk o stolicę - drogą tradycyjną lub przez Internet - może wysłać każdy, niezależnie od wieku. Ma na to czas od 1 sierpnia do 2 października - dnia, w którym przed 74 laty zakończyło się Powstanie Warszawskie.
Bezpłatne papierowe kartki można odebrać na wszystkich stacjach paliw PKN ORLEN, we wszystkich placówkach Poczty Polskiej, w kolekturach LOTTO, samolotach LOT na rejsach krajowych, średnio- i długodystansowych, wybranych biurach sprzedaży i LOT Travel oraz check-inach LOT na Lotnisku Chopina w Warszawie, pociągach POLREGIO, Biurach Obsługi Klienta Polskiej Grupy Energetycznej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie i Muzeum Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie. Wystarczy w jednym z tych miejsc poprosić o pocztówkę, napisać kilka słów od siebie i wysłać na podany na niej adres lub pozostawić bezpłatnie w wyznaczonych punktach.
Mapa punktów dystrybucji pocztówek znajduje się na stronie internetowej: www.bohaterON.pl. Za pośrednictwem witryny można również bezpłatnie wysłać kartkę online. Elektroniczna pocztówka pomieści 25 słów - tyle, ile używano w korespondencji wysyłanej pocztą polową podczas Powstania Warszawskiego. Wypełnione przez Internet pocztówki zostaną wydrukowane i w formie tradycyjnej trafią do adresatów.
Wzorem lat ubiegłych biało-czerwone kartki własnoręcznie wykonają mali pacjenci szpitalnych oddziałów dziecięcych z całej Polski. To właśnie warsztaty plastyczne w tych placówkach, realizowane w ramach projektu „Kartka dla Powstańca", stały się dwa lata temu inspiracją dla stworzenia akcji BohaterON.
Miłość i przyjaźń w imię Ojczyzny
Od początku realizacji akcji jej komunikacja opiera się na motywie popularnego serialu Telewizji Polskiej „Czas honoru". Aktorzy grający główne role w tej produkcji - Magdalena Różczka, Agnieszka Więdłocha, Antoni Pawlicki i Maciej Zakościelny - i w tym roku zostali ambasadorami kampanii, biorąc udział w nowym spocie telewizyjnym i radiowym. Obok aktorów w materiale wystąpili prawdziwi uczestnicy Powstania Warszawskiego: Pani Hanna Stadnik, ps. „Hanka" i Pan Jakub Nowakowski, ps. „Tomek".
- Kontynuujemy rozpoczętą dwa lata temu narrację, ale w tegorocznym spocie zwracamy uwagę na inne sytuacje i emocje. Pokazujemy, że ludzie walczący o wolność Polski w imię Ojczyzny nie tylko poświęcali życie, ale również miłość i przyjaźń. Dlatego - choć sami nie czują się bohaterami - takimi są właśnie dla nas. Do udziału w spocie zaprosiliśmy prawdziwych Powstańców Warszawskich, by pokazać, że wciąż są wśród nas, możemy ich poznać oraz pokazać im, że pamiętamy o tym, co dla nas zrobili - tłumaczy Agnieszka Łesiuk-Krajewska.
Niestandardowe podejście do nauczania historii
Obok podtrzymywania pamięci o bohaterach Powstania Warszawskiego ważną część kampanii stanowi edukacja historyczna. Na stronie www.bohaterON.pl zamieszczono zdjęcia i biogramy Powstańców - zainteresowane akcją osoby mogą poznać losy bohaterów i zdecydować, do kogo zaadresują kartkę z życzeniami. W ubiegłorocznej edycji akcji aż co trzecia pocztówka była skierowana do konkretnego uczestnika walk o Warszawę.
Walor edukacyjny ma również ogólnopolski cykl seminariów dla nauczycieli realizowany we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej. Na przełomie września i października w każdym województwie odbędzie się spotkanie, podczas którego pedagodzy poznają niestandardowe metody pracy z młodzieżą oraz dowiedzą się, jak rozmawiać ze świadkami historii i jak wykorzystywać historię mówioną w pracy z uczniami. Rekrutacja do projektu rusza 1 sierpnia.
- W tym roku nasze działania edukacyjne zyskały zaufanie Ministerstwa Obrony Narodowej i dofinansowanie w ramach programu „WDZIĘCZNI BOHATEROM", dzięki czemu możemy zrealizować nasz projekt w jeszcze szerszym zakresie. Zapraszamy wszystkich nauczycieli szkół ponadpodstawowych, udział w projekcie i szkoleniu jest bezpłatny - mówi Agnieszka Łesiuk-Krajewska.
Po seminariach nauczyciele zrealizują wraz z uczniami specjalne miniprojekty historyczne angażujące nie tylko społeczność szkolną, ale i lokalną. Mogą to być wydarzenia, gry, wystawy, filmy czy lekcje - wszystko zależy od kreatywności młodzieży. Trzy najbardziej zaangażowane w promocję treści historycznych grupy otrzymają nagrody. Wyniki rywalizacji zostaną ogłoszone pod koniec roku, podczas uroczystej gali.
Pomoc dla Bohaterów
Tegoroczna edycja akcji to już nie tylko pamięć i edukacja, ale również pomoc bezpośrednia oraz rozwój wolontariatu.
- Realizując kampanię, nawiązaliśmy wiele relacji z uczestnikami walk o stolicę. To nierzadko osoby samotne, żyjące w skromnych warunkach. Oprócz dowodów naszej pamięci o ich poświęceniu dla kraju potrzebują pomocy i wsparcia. Dlatego podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu działań w ramach kampanii, a w liście wysyłanym do Powstańców wraz z pocztówkami z II edycji akcji zawarliśmy informację o tym, że jesteśmy do ich dyspozycji i zrobimy wszystko, by pomóc w realizacji ich potrzeb. Obecnie koordynujemy pomoc medyczną, opłacamy i dostarczamy obiady, remontujemy mieszkania, kupujemy niezbędny sprzęt medyczny, a także organizujemy zbiórki pieniężne na indywidualne cele - dodaje Agnieszka Łesiuk-Krajewska.
Partnerem Strategicznym III edycji projektu jest PKN ORLEN. Partnerami kampanii są: Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Pamięci Narodowej, Fundacja PZU, Poczta Polska, Totalizator Sportowy - właściciel marki LOTTO, Polskie Line Lotnicze LOT, POLREGIO, Polska Grupa Energetyczna, Telewizja Polska i Polskie Radio.
W Komitecie Honorowym przedsięwzięcia zasiadają: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Minister Obrony Narodowej, Minister Spraw Zagranicznych, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Minister Edukacji Narodowej, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Dialogu Międzynarodowego, Szef Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego, Dyrektor Muzeum Historii Polski, Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, Dyrektor Muzeum Wojska Polskiego, Dyrektor Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego i Prezes Zarządu Głównego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej.
KAMPANIA BOHATERON - WŁĄCZ HISTORIĘ! W LICZBACH
- 215 507 kartek i listów wysłanych do Powstańców Warszawskich przez Polaków z kraju i zagranicy;
- co trzecia kartka w II edycji kampanii zaadresowana do konkretnego uczestnika walk o stolicę;
- 29 416 kartek wysłanych online przez stronę www.bohateron.pl (II edycja);
- ponad 28 mln osób, które zetknęły się z materiałami kampanii;
- 178 szkół uczestniczących w działaniach edukacyjnych realizowanych w ramach kampanii;
- 14 814 uczniów objętych projektem;
- Prawie 200 oryginalnych miniprojektów realizowanych w szkołach;
- ponad 1000 osób, które wykonały sobie zdjęcie z kartką BohaterON na znak pamięci o Powstańcach Warszawskich, m.in. Adam Małysz, Martyna Wojciechowska, Adam Andrzej Ostrowski, Mateusz Damięcki i Borys Szyc.
Więcej informacji o kampanii oraz punkty dystrybucji kartek są dostępne na stronie: www.bohateron.pl
Link do spotu telewizyjnego: https://youtu.be/Qc0_ALQUPlk
Link do materiałów prasowych: www.bohateron.pl/media