NOWY UKŁAD KOMUNIKACYJNY DLA MIASTA
INOWROCŁAWIA
– NA PODSTAWIE ANALIZ WYNIKÓW
BADAŃ MARKETINGOWYCH Z KWIETNIA i MAJA 2013 R.
Reda – Inowrocław, czerwiec – wrzesień 2013 r.
1. Popyt na usługi inowrocławskiej komunikacji
miejskiej w świetle wyników badań marketingowych
Całkowitą wielkość popytu oraz liczbę pasażerów w przeliczeniu na każdy wozokilometr, przedstawioną dla poszczególnych linii w odniesieniu do dnia powszedniego, soboty i niedzieli, zaprezentowano w tabeli 1. Kolorowym zacieniowaniem zaznaczono linie o największej i najmniejszej liczbie pasażerów w poszczególnych rodzajach dni tygodnia.
Kolorem zielonym zacieniowano linie o największej łącznej liczbie pasażerów w obydwu kierunkach, czyli powyżej 1 000 pasażerów zarówno w dniu powszednim, w sobotę i w niedzielę (linie: 3, 16, 21 i 27 w dniu powszednim, 3, 21 i 27 – w sobotę oraz 21 i 27 – w niedzielę).
Na czerwono w tabeli 1 zaznaczone zostały linie o najmniejszej łącznej liczbie pasażerów w obydwu kierunkach, czyli poniżej 200 pasażerów dniu powszednim oraz 100 w sobotę i niedzielę (linie: 1, 28 i N w dniu powszednim oraz linie: 1, 12, 16 i N – w sobotę i niedzielę).
W polach z liczbą pasażerów w przeliczeniu na wozokilometr, w tabeli 1 zielonym zacieniowaniem oznaczono linie, dla których odnotowano wynik wyższy od wartości przeciętnej dla danej grupy linii w badanym rodzaju dnia. Były to linie:
§ w dniu powszednim – 3, 21 i 27;
§ w sobotę i niedzielę – 21 i 27
Kolorem czerwonym oznaczono natomiast:
§ linie MPK Sp. z o.o., na których przewieziono mniej niż połowę wartości średniej liczby pasażerów w przeliczeniu na kilometr – w dniu powszednim poniżej 1,9 pasażera na kilometr (dotyczyło to linii 1, 4, 28 i N), mniej niż 1,5 pasażera na kilometr w sobotę (linie: 4, 12, 14, 16 i N) oraz poniżej 1,2 pasażera na kilometr w niedzielę (linie: 1, 4, 12, 16 i N);
§ linie prywatną 26, gdyż zarówno w dzień powszedni, jak i w sobotę, uzyskano wynik poniżej 1,0 pasażera na kilometr, przy której z reguły zaprzestaje się świadczenia usług w komunikacji miejskiej.
W grupie linii obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. zdecydowanie największą liczbę pasażerów w dniu powszednim przewieziono na linii 27, z której usług skorzystało aż 5 230 osób. Kolejnymi, pod względem wielkości przewozów, okazały się linie 21 i 3, z przewozami dziennymi kształtującymi się na poziomie odpowiednio 4 183 i 3 328 pasażerów. Najmniej pasażerów w tej grupie linii odnotowano natomiast na linii N – tylko 5 osób. Spośród linii dziennych najmniejszym popytem charakteryzowała się natomiast linia 28, przewożąc w skali dnia jedynie 63 osoby.
Na trzech liniach o największych przewozach (3, 21 i 27) przewieziono łącznie 13 042 osoby (66% łącznej liczby pasażerów), natomiast na linii prywatnej 26 – 509 pasażerów.
Tabela 1
Liczba pasażerów ogółem i w przeliczeniu na 1 wozokilometr dla poszczególnych linii inowrocławskiej komunikacji miejskiej – wiosna 2013 r.
Linia |
Dzień powszedni – liczba pasażerów |
Sobota – |
Niedziela – |
|||
ogółem |
na 1 wzkm |
ogółem |
na 1 wzkm |
ogółem |
na 1 wzkm |
|
1 |
160 |
1,4 |
96 |
1,7 |
50 |
1,1 |
3 |
3 328 |
3,8 |
1 122 |
2,6 |
683 |
1,8 |
4 |
613 |
1,8 |
276 |
1,2 |
200 |
1,0 |
8 |
418 |
2,4 |
349 |
1,9 |
181 |
1,5 |
10 |
967 |
2,2 |
496 |
1,9 |
429 |
1,8 |
12 |
879 |
2,1 |
64 |
1,0 |
53 |
0,8 |
14 |
linia nie funkcjonuje |
394 |
1,4 |
378 |
1,5 |
|
16 |
1 094 |
2,4 |
35 |
1,1 |
58 |
0,7 |
19 |
907 |
2,8 |
743 |
2,3 |
388 |
1,5 |
20 |
644 |
3,1 |
linia nie funkcjonuje |
linia nie funkcjonuje |
||
21 |
4 184 |
5,0 |
2 593 |
3,8 |
1 524 |
3,3 |
27 |
5 530 |
6,4 |
3 288 |
4,7 |
2 441 |
4,6 |
28 |
63 |
1,7 |
linia nie funkcjonuje |
linia nie funkcjonuje |
||
N |
5 |
0,3 |
0 |
0,0 |
6 |
0,4 |
Σ linie MPK |
18 792 |
3,7 |
9 456 |
2,9 |
6 391 |
2,4 |
26 |
509 |
1,0 |
242 |
0,7 |
linia nie funkcjonuje |
|
Σ linie prywatna |
509 |
1,0 |
242 |
0,7 |
linia nie funkcjonuje |
|
Razem cała sieć |
19 301 |
3,5 |
9 698 |
2,7 |
6 391 |
2,4 |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.
W skali dnia powszedniego popyt na usługi komunikacji miejskiej w Inowrocławiu ukształtował się na poziomie 19 301 osób, z czego aż 97,4% (18 792 osoby) stanowili klienci linii miejskich obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o., a 2,6% (509 osób) – pasażerowie linii prywatnej 26, stanowiącej bezpośrednią konkurencję dla linii operatora komunalnego.
Poddając analizie przeciętną liczbę pasażerów w dniu powszednim w przeliczeniu na 1 wozokilometr – wynoszącą 3,5 w skali całej sieci inowrocławskiej komunikacji miejskiej, a w poszczególnych grupach linii odpowiednio: 3,7 na liniach obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. i 1,0 na linii prywatnej – można wyróżnić dwie kategorie linii:
§ przewożące powyżej przeciętnej (w skali całej sieci komunikacyjnej): 3, 21 i 27;
§ przewożące poniżej przeciętnej: 1, 4, 8, 10, 12, 16, 19, 20, 28 i N oraz linia prywatna 26.
Przeciętne wykorzystanie autobusów na linii prywatnej w dniu powszednim było ponad trzykrotnie niższe od wykorzystania autobusów na liniach obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. Inowrocław.
W grupie linii obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. najwięcej pasażerów w przeliczeniu na kilometr w dniu powszednim przewieziono na liniach: 27 (6,4 pasażera na kilometr), 21 (5,0) oraz 3 (3,8). Najsłabiej wykorzystane w dniu powszednim były natomiast pojazdy linii N i prywatnej 26, w których odnotowano odpowiednio tylko 0,3 i 1,0 pasażera w przeliczeniu na kilometr. Wśród linii dziennych najsłabiej wykorzystana okazała się linia 1, z przewozami na poziomie 1,4 pasażera w przeliczeniu na kilometr.
Zarejestrowana w inowrocławskiej komunikacji miejskiej przeciętna liczba pasażerów na kilometr w dniu powszednim, wynosząca 3,5, okazała się porównywalna z wynikami dla innych miast o podobnej wielkości. Zwraca natomiast uwagę najlepsze wykorzystanie tych linii, które funkcjonują z największą częstotliwością oraz charakteryzują się rytmicznym taktem kursów we wszystkie dni tygodnia. Tendencja ta wyznacza pożądany kierunek zmian, którym jest dążenie do włączenia w system linii funkcjonujących z atrakcyjną dla pasażerów, rytmiczną częstotliwością, możliwie jak największej liczby połączeń. Powinno się to odbyć kosztem najsłabiej wykorzystanych linii marginalnych, z niewielką liczbą kursów w ciągu dnia.
W sobotę, podobnie jak w dniu powszednim, największe przewozy odnotowano na linii 27 (3 288 osób) oraz na liniach 21 i 3 – odpowiednio 2 593 i 1 122 osoby. Najmniej pasażerów zarejestrowano natomiast na liniach: N, 16, 12 i 1 – odpowiednio: 0 (brak popytu), 35, 64 i 96 osób.
Na linii prywatnej 26 w sobotę przewieziono 242 pasażerów.
W sobotę popyt na usługi komunikacji miejskiej w Inowrocławiu ukształtował się na poziomie 9 698 pasażerów, czyli 50,2% wielkości popytu w dniu powszednim, przy udziale wielkości podaży usług, mierzonej liczbą wykonanych kilometrów, równym 64,7% dnia powszedniego.
Przewozy na liniach obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. Inowrocław stanowiły 97,5% (9 456 osób) ogółu popytu w sobotę, a przewozy na linii prywatnej 26 – pozostałe 2,5%.
W sobotę, podobnie jak w dniu powszednim, najlepiej wykorzystanymi liniami były pojazdy linii 27, 21 i 3, przewożąc przeciętnie odpowiednio 4,7; 3,8 i 2,6 pasażera na kilometr. Najsłabiej wykorzystane w sobotę – poza linią N, na której nie przewieziono ani jednego pasażera – były pojazdy linii prywatnej 26, przewożące jedynie 0,7 pasażera w przeliczeniu na kilometr. Przy tak słabym wykorzystaniu pojazdów może zastanawiać cel funkcjonowania linii 26 w tym dniu tygodnia. Wśród linii obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o. Inowrocław, najsłabsze wykorzystanie pojazdów zarejestrowano na liniach 12, 16 i 4 – z przewozami odpowiednio na poziomie 1,0; 1,1 i 1,2 pasażera na kilometr.
Analizując przeciętną liczbę pasażerów na 1 wozokilometr w sobotę – wynoszącą 2,7 w skali całej sieci komunikacyjnej, można wyróżnić dwie kategorie linii:
§ przewożące powyżej przeciętnej: 21 i 27;
§ przewożące poniżej przeciętnej: 1, 3, 4, 8, 10, 12, 14, 16 i 19, a także prywatna 26.
Przeciętne dla całej inowrocławskiej sieci komunikacyjnej wykorzystanie pojazdów w sobotę było o 30% niższe od obliczonego dla dnia powszedniego.
W niedzielę, w grupie linii miejskich dziennych, podobnie jak w dniu powszednim i w sobotę, największe przewozy zarejestrowano na linii 27, z której usług skorzystało 2 441 pasażerów. Kolejne pod względem wielkości przewozów w niedzielę, były linie 21 i 3, z przewozami na poziomie odpowiednio 1 521 i 683 pasażerów. Najmniejsze przewozy w niedzielę wykazała natomiast linia N – tylko 6 osób – oraz linie 1 i 16 – odpowiednio 50 i 56 pasażerów.
W niedzielę popyt na usługi inowrocławskiej komunikacji miejskiej ukształtował się na poziomie 6 391 pasażerów, tj. 33,1% wielkości popytu w dniu powszednim i 65,9% popytu w sobotę, przy analogicznych stosunkach podaży usług – odpowiednio 64,7 i 47,5%. W niedziele linia prywatna 26 nie funkcjonowała, a więc wszyscy pasażerowie korzystali z linii obsługiwanych przez MPK Sp. z o.o.
W niedzielę, na podstawie przeciętnej liczby pasażerów na 1 wozokilometr, wynoszącej w skali sieci komunikacyjnej 2,4, analogicznie jak w dzień powszedni i w sobotę, można wyróżnić dwie kategorie linii:
§ przewożące powyżej przeciętnej: 21 i 27;
§ przewożące poniżej przeciętnej: 1, 3, 4, 8, 10, 12, 14, 16 i 19.
2. Propozycja nowego układu komunikacyjnego
dla miasta Inowrocławia
W propozycji nowego układu komunikacyjnego linii autobusowych zaprojektowano:
§ dwie linie priorytetowe – 21 i 27;
§ cztery linie podstawowe– 3, 4, 12 i 16;
§ trzy linie uzupełniające – 0, 10 i 20;
§ dwie linie zindywidualizowane, w tym:
jedną linię funkcjonującą głównie w godzinach szczytów przewozowych, uzupełniającą linią 16 na odcinku Dworzec PKP – osiedle Rąbin – linię 19;
jedną linię dedykowaną obsłudze spółki „Transoda” – linię 28.
Proponowane trasy poszczególnych linii inowrocławskiej komunikacji miejskiej przedstawiono szczegółowo w tabeli 1. Odcinki zmienione podkreślono i wyróżniono kolorem czerwonym. Komentarze wyróżniono natomiast kolorem niebieskim.
Żadnych zmian w stosunku do obowiązującego układu komunikacyjnego nie zaproponowano w trasach trzech linii: 3, 21 i 27. Zlikwidowano natomiast cztery linie – 1, 8, 14 i N oraz utworzono jedną nową – 0.
Szkielet dzisiejszego układu komunikacyjnego stanowią linię autobusowe: 3, 21 i 27. W nowym układzie pozostawiono bez zmian, utrzymując jako priorytetowe linie 21 i 27, a linię 3 podzielono na dwie: 3 i 12, które zapewniają na bardzo długim wspólnym odcinku trasy częstotliwość przewidzianą dla linii priorytetowych.
Tabela 1
Proponowane trasy linii inowrocławskiej komunikacji miejskiej
Oznaczenie linii |
Przebieg trasy |
0 |
(wybrane kursy: BYDGOSKA DZIAŁKI lub OSIEDLE BYDGOSKIE – Szosa Bydgoska) DWORZEC PKP – Dworcowa – Kasprowicza – Marcinkowskiego – Pileckiego – Szybowcowa – Lotnicza – Stare Miasto – Toruńska – Toruńska pętla – Toruńska – Jacewska – Długa –Świętego Ducha – Cegielna – Łokietka – Łokietka pętla – Łokietka – Cegielna – Marulewska – Marulewska pętla – Marulewska – Szymborska – Świętokrzyska – Staszica – Poznańska – al. Niepodległości – al. 800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Świętokrzyska – Wilkońskiego – Narutowicza – Narutowicza pętla – Narutowicza – Kopernika – Dworcowa – DWORZEC PKP, nowa linia, jednokierunkowa |
1 |
Likwidacja |
3 |
DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza – Staszica – Poznańska – MĄTWY, PĘTLA |
4 |
DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza – Staszica – Świętokrzyska – Szymborska – Cegielna – Łokietka – Łokietka pętla – Łokietka – Cegielna – Szymborska – Przybyszewskiego – Poznańska – MĄTWY PĘTLA (wybrane kursy: Szymborska – Wielkopolska – Mątewska – MĄTWY PĘTLA lub Szymborska – PRZYBYSZEWSKIEGO) |
8 |
Likwidacja |
10 |
DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza – Narutowicza pętla – Narutowicza – Wilkońskiego – Świętokrzyska – al. Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości – Miechowicka - Poznańska – Staszica – Świętokrzyska – Szymborska – Marulewska – Marulewska pętla – Marulewska – Cegielna – Łokietka – Łokietka pętla – Cegielna – Świętego Ducha – Długa – Jacewska – Toruńska – Toruńska pętla – Toruńska – Szybowcowa - Pileckiego – Marcinkowskiego – Kasprowicza – Dworcowa – DWORZEC PKP (wybrane kursy Dworcowa – OSIEDLE BYDGOSKIE lub SZOSA BYDGOSKA DZIAŁKI), linia jednokierunkowa (likwidacja kursów w przeciwnym kierunku – zastąpienie ich kursami nowej linii 0) |
12 |
KRZYWOUSTEGO /z powrotem: Jagiellońska – ZIARNIAKA/ – Świętego Ducha – Działowa - Jacewska – Toruńska - Laubitza – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza – Staszica – Poznańska – MĄTWY, PĘTLA |
14 |
Likwidacja |
16 |
DWORZEC PKP – Dworcowa (wybrane kursy: Metalowców – Marcinkowskiego – Kasprowicza) – Kopernika – Roosevelta – al. Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości – Miechowicka - Poznańska – MĄTWY, PĘTLA (likwidacja wariantu: Mątwy pętla – osiedle Rąbin – Mątwy pętla) |
19 |
DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al. Niepodległości – al. 800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Roosevelta – Kopernika – Dworcowa – DWORZEC PKP, linia jednokierunkowa |
20 |
DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Narutowicza – Narutowicza pętla – Narutowicza – Wilkońskiego – Świętokrzyska – al. Niepodległości –– al. 800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – GALERIA SOLNA – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Świętokrzyska – Wilkońskiego – Narutowicza – Narutowicza pętla – Narutowicza – Kopernika – Dworcowa – DWORZEC PKP, linia jednokierunkowa |
21 |
ŁOKIETKA PĘTLA – Łokietka – Cegielna – Marulewska - Szymborska – Świętokrzyska – Staszica – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al. Niepodległości – Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości – Roosevelta – Kopernika – Dworcowa – Staszica – Świętokrzyska – Szymborska – Marulewska - Cegielna – Łokietka – ŁOKIETKA PĘTLA, linia jednokierunkowa |
27 |
KRZYWOUSTEGO – Świętego Ducha – Działowa - Jacewska – Toruńska - Laubitza – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al. Niepodległości – al. 800-lecia Inowrocławia – Wojska Polskiego – al. Niepodległości – Roosevelta – Kopernika – Dworcowa – Laubitza – Toruńska - Jacewska – Działowa – Świętego Ducha – Krzywoustego – Jagiellońska – ZIARNIAKA, linia jednokierunkowa |
28 |
DWORZEC PKP – Dworcowa – Kopernika – Roosevelta – al. Niepodległości (wybrane kursy: Wojska Polskiego – al. 800-lecia Inowrocławia – al. Niepodległości) – Staropoznańska – Popowicka – Deszczowa - Torowa - Deszczowa - Bagienna – TRANSODA |
N |
Likwidacja |
Źródło: Opracowanie własne.
Ze względu na bardzo słabe wyniki eksploatacyjne, linia 1 ulegnie likwidacji. Oznaczać to będzie wycofanie komunikacji miejskiej z ulicy Bursztynowej. Na części trasy bezpośrednie relacje, zapewniane dotychczas przez linię 1, zostaną w nowym układzie zastąpione przez linie 0 i 10, funkcjonujące całotygodniowo, a nie – tak jak obecnie linia 1 – tylko w godzinach szczytów przewozowych. Obydwie linie zapewnią także obsługę przystanków na ulicy Długiej. Pozostałe połączenia obsługiwane dotychczas przez linię 1 będą możliwe innymi liniami – z przystanków znajdujących w odległości nieuciążliwego dojścia pieszego od dotychczasowych przystanków linii 1 (np. z ulic: Łokietka, Świętego Ducha lub Toruńskiej).
Trasa linii 3 pozostanie bez zmian. Jednak ze względu na fakt, że z końcowego odcinka trasy od ulicy Dworcowej do Dworca PKP korzysta w dniu powszednim jedynie 17% pasażerów, zdecydowano się na podział linii 3 na dwie odrębne linie, dające wspólną częstotliwość zapewnianą obecnie przez linię 3. Częstotliwość kursów na linii 3 zostanie zmniejszona dwukrotnie (w dni powszednie nauki szkolnej z 15 na 30 minut, w dni powszednie wolne od nauki szkolnej z 20 na 40 minut, a w soboty i niedziele – z 30 na 60 minut). Pozostałe kursy realizowane dotychczas na linii 3 wykonywane będą w ramach linii 12, po trasie na odcinku od Mątew do ul. Dworcowej identycznej jak trasa linii 3 i dalej ulicami: Laubitza, Toruńską, Jacewską, Działową i Świętego Ducha do Krzywoustego, Jagiellońskiej i Ziarniaka.
Linia 4 w nowym układzie komunikacyjnym stanowić będzie uzupełnienie linii 3 na odcinku Dworzec PKP – Staszica (której częstotliwość spadnie dwukrotnie), zastąpi także linię 12 w jej dotychczasowej relacji Łokietka – Mątwy. Po likwidacji linii 8, linia 4 zapewni także jedyne połączenie najkrótszą trasą pętli przy ul. Łokietka z Dworcem PKP (takie połączenie zapewniać będą wprawdzie jeszcze linie 0 i 10, ale dużo dłuższą trasą). Linia 4 zapewni też obsługę rozwijających się osiedli wzdłuż ulicy Szymborskiej – osiedli Solno i Bajka. Z tego powodu linię 4 zakwalifikowano do linii podstawowych, zapewniając jednocześnie przy jej pomocy naprzemienną obsługę różnymi liniami połączenia Dworca PKP ze śródmieściem – wspólnie co 15 minut w dni powszednie nauki szkolnej.
Likwidacji ulegnie linia 8. Wszystkie obsługiwane przez nią relacje przejmą linie 0 i 10, które funkcjonować będą na nowych zasadach.
Całkowitej zmianie ulegnie trasa linii 10. Od Dworca PKP przez Rąbin do ul. Świętokrzyskiej jej trasa pozostanie bez zmian, dalej poprowadzona zostanie natomiast ulicami: Szymborską, Marulewską do pętli, Marulewską, Cegielną, Łokietka, (przez pętlę przy ul. Łokietka), Świętego Ducha, Długą, Jacewską, Toruńską (przez pętlę przy ul. Toruńskiej), Szybowcową, Pileckiego, Marcinkowskiego, Kasprowicza i Dworcową – do Dworca PKP.
Trasa linii 10 będzie miała charakter okrężny. W celu rozróżnienia kierunków kursów linii 10, kursy przeciwbieżne do opisanej trasy oznaczono będą numerem 0. Tak skonstruowana trasa linii 0 i 10 zrealizuje przewozy na dzisiejszych liniach 1 i 8 oraz dotychczasowej 10. Prawie wszystkie kursy linii 0 i 10 będą wykonywane z zajazdem do pętli przy ul. Marulewskiej, co oznacza, że zapewniony zostanie cykliczny dojazd do cmentarza z dużej części Inowrocławia.
Znacznie poprawi się rytmiczność kursowania – obydwie linie funkcjonować będą przez większą część dnia we wszystkie dni tygodnia co 60 minut, dzięki czemu nie będzie już potrzebne wspomaganie innymi liniami rejonu cmentarza przy ul. Marcinkowskiego, cmentarza przy ul. Marulewskiej oraz rejonu pętli przy ul. Toruńskiej.
Ponadto, linie 0 i 10 zapewnią obsługę osiedla Bydgoskiego oraz – w sezonie działkowym – Działek przy Szosie Bydgoskiej. Ze względu na uwarunkowania techniczne, z Działek w kierunku Dworca PKP kursy zapewni linia 0, natomiast w kierunku przeciwnym (do Działek) – linia 10.
Spadek przewozów odnotowywany na linii 12 na jej obecnej trasie stanowił przesłankę jej uatrakcyjnienia. Dotychczas, linia ta pełniła funkcję połączenia bezpośredniego Mątew z pętlą przy ul. Łokietka oraz – wybranymi kursami – także z pętlą przy ul. Toruńskiej, pomijając wschodnią i północną część śródmieścia oraz przystanki integracyjne w centrum miasta i przy ul. Kopernika. Nowa trasa linii 12 będzie zbliżona do trasy linii 3 – wspólny z tą linią będzie przebieg na odcinku Mątwy – skrzyżowanie ulic Kopernika i Dworcowej. Dalej trasa linii 12 poprowadzona zostanie ulicami: Dworcową, Laubitza, Toruńską, Jacewską, Działową i Świętego Ducha – do ul. Krzywoustego oraz ul. Jagiellońskiej i ul. Ziarniaka. Linia 12 zostanie zaliczona do grupy podstawowych, a z linią 3 na wspólnym odcinku trasy uzyska częstotliwość przewidzianą dla linii priorytetowych. Kursy z wysoką wspólną częstotliwością założono od poniedziałku do soboty, natomiast w niedziele – tylko kursy na godziny odpowiadające rozpoczęciu i zakończeniu pracy w Mątwach.
Likwidacji ulegnie funkcjonująca obecnie wyłącznie w soboty i niedziele linia 14. Bezpośrednie połączenie Mątwy – osiedle Rąbin zapewniać będzie w nowym układzie linia 16, funkcjonująca we wszystkie dni tygodnia, natomiast Mątew z pętlą Łokietka – linia 4. Ponadto, przejazd z osiedla Rąbin do ulic Łokietka i Toruńskiej, będzie możliwy liniami 0 i 10.
Niewielką modyfikację zaplanowano w trasie linii 16 – założono realizowanie wszystkich jej kursów na wydłużonej trasie, w relacji Dworzec PKP – Mątwy. Linia 16 uzyska na całej swojej trasie status linii podstawowej, tym samym nie będą realizowane już kursy skrócone, w relacji Mątwy – osiedle Rąbin – Mątwy. Linia 16 funkcjonować będzie we wszystkie dni tygodnia, zastępując linię 14 oraz znaczną część kursów linii 19. Niektóre kursy, dopasowane do godzin rozpoczynania i zakończenia pracy, będą wykonywane ulicami Marcinkowskiego i Metalowców.
Liczba kursów linii 19 zostanie mocno ograniczona. W dni powszednie linia 19 będzie funkcjonować tylko w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz po południu – w godzinach 14-20. W porannym szczycie przewozowym linia 19 uzupełniać będzie linię 16 na odcinku Dworzec PKP – osiedle Rąbin, uzyskując na tym odcinku wspólną częstotliwość 15-minutową. Podobna częstotliwość uzyskana będzie w popołudniowym szczycie przewozowym, natomiast po godzinie 16, kiedy częstotliwość na linii 16 spadnie do 40 minut, wspólnie z linią 19 uzyskana zostanie częstotliwość dwukrotnie wyższa. W sobotę autobusy kursować będą tylko do godziny 8, natomiast w niedziele linia nie będzie funkcjonować. W ramach linii 19 nie będą także realizowane kursy do osiedla Bydgoskiego i Działek – połączenia do tych rejonów zapewnią linie 0 i 10.
Istotna zmiana trasy zaplanowana została dla linii 20. Zamiast dotychczasowej, słabo wykorzystanej trasy, linia 20 stanie się uzupełnieniem dla linii 0 i 10. Zasadnym wydaje się bowiem wzmocnienie obsługi komunikacyjnej rejonu uzdrowiskowego, który jest już nie tylko atrakcyjnymi miejscem dla przyjezdnych, ale też i miejscem rekreacji dla mieszkańców Inowrocławia.
Linia 20, funkcjonująca w nowym układzie komunikacyjnym co 60 min, wraz z liniami 0 i 10 na wspólnych odcinkach zapewni atrakcyjną 30-minutową częstotliwość, która pozwoli na dogodne przemieszczanie się pomiędzy Dworcem PKP, Dworcem PKS i osiedlem Rąbin a rejonem uzdrowiskowym.
W nowym układzie komunikacyjnym bez zmian pozostaną trasy linii 21 i 27. Obydwie linie, z niezmienioną 15-minutową częstotliwością w dni powszednie nauki szkolnej, nadal będą liniami priorytetowymi. Zmniejszeniu ulegnie jedynie częstotliwość kursów w niedziele, w godzinach porannych – z 30 do 60 minut.
Linia 28 w dalszym ciągu pozostanie dedykowana obsłudze m.in. spółki ZEC i Transoda. Jej kursy w nieobciążonych kierunkach wykorzystane zostaną w taki sposób, aby wraz z liniami 16, 19, 21 i 27 tworzyły spójną ofertę dla mieszkańców osiedla Rąbin.
Do likwidacji przeznaczona została, ze względu na bardzo słabe wyniki eksploatacyjne, linia nocna N. Linia ta obecnie spełnia wyłącznie funkcje dowozu kierowców do zajezdni, a przyjazd autobusu na godzinę 4 do Dworca PKP mija się z celem, ponieważ nie odjeżdżają z niego o tej porze żadne pociągi.
3. Zakres obsługi komunikacyjnej poszczególnych osiedli
W dalszej części opracowania w przekroju poszczególnych osiedli lub rejonów przedstawione zostały zmiany w podaży usług inowrocławskiej komunikacji miejskiej, opisane powyżej osobno dla każdej z linii.
Dworzec PKP
Pomimo zmniejszenia częstotliwości na linii 3, a także likwidacji linii 1 i 8 obsługa Dworca PKP nie zostanie pogorszona.
Na odcinku Dworzec PKP – Staszica funkcjonować będą naprzemiennie linie 3 i 4, które zapewnią wspólnie częstotliwość kursowania równą częstotliwości dzisiejszej linii 3.
Na odcinku Dworzec PKP – Łokietka, zamiast linią 8, dojazd będzie możliwy linią 4, o większej liczbie kursów.
Na odcinku Dworzec PKP – Mątwy, dojazd będzie możliwy, poza linią 3, także linią 16, o znacznie większej niż obecnie liczbie kursów.
Poprawiony zostanie także dojazd z Dworca PKP do Uzdrowiska, do którego przez większą część dnia we wszystkie dni tygodnia linie 0, 10 i 20 zapewnią kursy co 30 minut.
Osiedle Bydgoskie i Szosa Bydgoska – Działki
Zamiast liniami 8 i 19, rejon ten będzie obsługiwany liniami 0 i 10. Poprawi się także rytmiczność – autobusy w każdym kierunku kursować będą co 60 minut.
Mątwy
Linia 3, będąca dotychczas podstawą obsługi komunikacyjnej osiedla i zapewniająca dojazd najkrótszą drogą do śródmieścia oraz Dworca PKP, zostanie podzielona na dwie linie: 3 (na obecnej trasie) oraz 12, która na odcinku do ul. Kopernika będzie pokrywała się z linią 3 i dalej skierowana zostanie do ul. Krzywoustego. Częstotliwość kursowania autobusów w dni powszednie i soboty na wspólnym odcinku obydwu linii nie zmieni się, z tym że co drugi kurs będzie realizowany przez linię 12. W niedziele linia 12 nie będzie funkcjonować, a dojazd do centrum miasta i Dworca PKP oprócz funkcjonującej z 60-minutową częstotliwością linii 3, zapewnią także kursy linii 4 (przez Szymborze) i 16 (przez osiedle Rąbin) – na każdej z nich co 60 min.
Linia 12 w obecnym przebiegu nie będzie funkcjonować. Połączenie z ul. Łokietka zapewni linia 4, natomiast z rejonem ulic Toruńskiej i Jacewskiej – w dalszym ciągu linia 12, ale ze zmienionym przebiegiem – ulicami: Staszica, Narutowicza, Kopernika, Dworcową i Laubitza.
We wszystkie dni tygodnia funkcjonować będzie linia 16. Zastąpi ona linię 14 w relacji Mątwy – osiedle Rąbin, jednak ze znacznie wyższą częstotliwością – co 60 minut przez większą część dnia w soboty i niedziele.
Ponadto, zachowane zostaną wszystkie obecne odjazdy w każdym z kierunków, dla osób korzystających w dojazdach do i z pracy z przystanku Mątwy pętla. Zarówno dojazd na postulowane godziny: 5.25, 13.25 i 21.25, jak i powrót o: 6.15, 14.15 i 22.15, zapewniać będą we wszystkie dni tygodnia autobusy linii: 4, 12 i 16.
Pomimo zmiany trasy linii 12, zachowana zostanie komunikacja miejska w ulicach Mątewskiej i Wielkopolskiej, gdyż skierowana zostanie tą trasą część kursów linii 4.
Szymborze, osiedle Bajka i osiedle Solno
Funkcjonująca w tych rejonach linia 4 stanie się linią podstawową, co oznacza zwiększenie liczby jej kursów. Ponadto, kurs bisowy wykonywany do tej pory na linii 12, w celu uzyskania lepszej czytelności układu komunikacyjnego, wykonywany będzie w ramach linii 4 (jako dodatkowy).
Osiedle Piastowskie
Bez zmian pozostaną podstawowe linie obsługujące osiedle: 21 – z pętli przy ul. Łokietka oraz 27 – z pętli przy ul. Krzywoustego. Zlikwidowane zostaną natomiast linie 1 i 8, a linia 12 zamiast z pętli przy ul. Łokietka, realizować będzie kursy z ul. Krzywoustego. Poprawi się przy tym częstotliwość kursowania na linii 12, gdyż będzie ona funkcjonować z częstotliwością przewidzianą dla linii podstawowych, uzupełniając linię 27 w relacji Krzywoustego – Kopernika. Z pętli przy ul. Łokietka, zamiast linią 8, dojazd do Dworca PKP będzie możliwy funkcjonującą z większą częstotliwością linią 4, (linia 4 umożliwi dojazd do Mątew).
Osiedla Piastowskiego nie będzie już obsługiwać linia 20, jednak w kierunku osiedla Rąbin ulicą Poznańską w dalszym ciągu możliwy będzie dojazd bezpośredni – zapewni go zmiana trasy linii 10 oraz uruchomienie nowej linii 0, których trasa prowadzić będzie przez pętlę przy ul. Łokietka. Linie 0 i 10 zapewnią też dojazd do uzdrowiska, cmentarza przy ulicy Marulewskiej i cmentarza przy ulicy Marcinkowskiego oraz szpitala przy ulicy Poznańskiej.
Rejon cmentarza przy ul. Marulewskiej.
Obsługę ul. Marulewskiej zapewnią linie 0 i 10, które funkcjonując z regularną,
60-minutową częstotliwością, zapewnią dojazd do większości znaczących celów w mieście, m.in. do osiedla Rąbin, szpitala przy ul. Poznańskiej, uzdrowiska i działek oraz Dworca PKP. Dotychczas ulica Marulewska obsługiwana była tylko kilkoma kursami linii 10 oraz linią 8, jednak rytmiczna obsługa nie była zapewniona.
Rejon pętli przy ul. Toruńskiej
Obsługę ul. Toruńskiej, podobnie jak ul. Marulewskiej, zapewnią linie 0 i 10. Zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia bezpośrednie osiedla oraz pojawi się możliwość dojazdu m.in. do Dworca PKP oraz działek. Ulicy Toruńskiej nie będą obsługiwać linie 12 i 14, jednak linie 0 i 10 zapewnią możliwość dojazdu najważniejszych celów ruchu w Inowrocławiu.
Cmentarz przy ul. Marcinkowskiego
Przystanki przy ul. Marcinkowskiego nie będą już obsługiwane przeznaczonymi do likwidacji liniami 1 i 8, jednak dzięki 60-minutowej częstotliwości na liniach 0 i 10, które będą obsługiwać ul. Marcinkowskiego prawie każdym kursem, wymagana obsługa tego rejonu będzie zapewniona.
Dodatkowo, ul. Marcinkowskiego prowadzić będzie trasa wybranych kursów linii 16, dzięki czemu zapewniony zostanie dojazd i powrót z miejsc pracy zlokalizowanych przy tej ulicy.
Uzdrowisko
Dzięki nowemu układowi komunikacyjnemu znacznie poprawi się obsługa uzdrowiska. Zamiast nierytmicznie funkcjonującej linii 10, dojazd w ten rejon miasta możliwy będzie liniami: 0, 10 i 20. Na odcinku Dworzec PKP – Dworzec PKS – Uzdrowisko – osiedle Rąbin, przez większą część dnia we wszystkie dni tygodnia autobusy kursować będą co 30 minut, natomiast ze szpitalem, osiedlem Piastowskim oraz południową częścią śródmieścia – połączenia będą realizowane co 60 min. Znacznie ułatwi to dojazd do uzdrowiska kuracjuszom przybywającym do Inowrocławia pociągami oraz autobusami dalekobieżnymi, a także mieszkańcom, dla których ta część miasta konsekwentnie staje się miejscem wypoczynku i rekreacji.
Osiedle Rąbin
Największe inowrocławskie osiedle, posiadające dotychczas połączenia ze wszystkimi rejonami miasta, obsługiwane największą liczbą linii autobusowych, dzięki wprowadzeniu nowego układu komunikacyjnego wydatnie zyska – przede wszystkim dzięki koordynacji połączeń. Dotychczas z rytmiczną, 15 lub 20-minutową częstotliwością, funkcjonowały tylko dwie linie – 21 i 27. Po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy, rytmiczna częstotliwość charakteryzować będzie niemal każdą z pozostałych linii (0, 10, 16 i 20), dzięki czemu powinna poprawić się odczuwalna częstotliwość połączeń.
Zwiększy się liczba połączeń z uzdrowiskiem, spowodowana zmianą trasy linii 20. Dojazd z Os. Rąbin do Dworca PKP będzie możliwy przede wszystkim linią 16. Linia 19 będzie tylko linią uzupełniającą dla linii 16, a obydwie te linie w godzinach szczytów przewozowych będą łącznie funkcjonować z częstotliwością przewidzianą dla linii priorytetowych.
4. Częstotliwość kursowania pojazdów na poszczególnych liniach
Na podstawie szczegółowej analizy wyników badań marketingowych, dla każdej z linii autobusowych projektowanego nowego układu komunikacyjnego, określone zostały częstotliwości kursowania pojazdów – przedstawiono je w tabelach 14, 15 i 16, w podziale na poszczególne rodzaje dni tygodnia (dni powszednie nauki szkolnej, dni powszednie wolne od nauki szkolnej, soboty oraz niedziele i święta) i na określone pory dnia.
Zawarte w niniejszym opracowaniu propozycje tras linii oraz częstotliwości ich funkcjonowania w poszczególnych porach doby, powinny spełnić oczekiwania większości pasażerów korzystających dotychczas z usług inowrocławskiej komunikacji miejskiej oraz zachęcić do korzystania z niej nowych klientów. Większość realizowanych aktualnie połączeń bezpośrednich została w tej koncepcji zachowana. Prawie z każdego z głównych osiedli zapewniono możliwość bezpośredniego dojazdu do centrum miasta i Dworca PKP. Ponadto, niektóre z osiedli uzyskały nowe połączenia bezpośrednie z ważnymi celami ruchu w mieście.
Zaproponowane częstotliwości kursowania pojazdów pozwoliły na wyodrębnienie kategorii linii priorytetowych, do których należą linie 21 i 27, funkcjonujące ze stałą, rytmiczną i wysoką częstotliwością przez większą część dnia w każdym z rodzajów dni tygodnia. Linie te stanowić będą szkielet obsługi komunikacyjnej Inowrocławia.
Tabela 2
Proponowana częstotliwość kursowania pojazdów na poszczególnych liniach inowrocławskiej komunikacji miejskiej w powszednie dni nauki szkolnej
Linia |
Częstotliwość w danym przedziale godzinowym [min] |
||||||
od 5.00 |
od 6.31 do 8.00 |
od 8.01 do 14.00 |
od 14.01 do 16.00 |
od 16.01 do 19.00 |
od 19.01 do 21.00 |
od 21.01 do 23.00 |
|
0 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
3 |
30 |
30 |
30 |
30 |
40 |
60 |
- |
4 |
30 |
30 |
30 |
30 |
40 |
60 |
- |
10 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
12 |
30 |
30 |
30 |
30 |
40 |
60 |
60 |
16 |
30 |
30 |
30 |
30 |
40 |
60 |
30 |
19 |
- |
30 |
- |
30 |
40 |
60 |
- |
20 |
- |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
- |
21 |
15 |
15 |
15 |
15 |
20 |
30 |
30 |
27 |
30 |
15 |
15 |
15 |
20 |
30 |
30 |
28 |
2 pary kursów |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.
Na drugą kategorię linii składać się będzie sieć linii podstawowych. Niektóre pary linii podstawowych na wspólnych odcinkach (3 i 12 na odcinku Mątwy – Kopernika, 3 i 4 na odcinku Dworzec PKP – Staszica, oraz 16 i 19 w godzinach szczytu na odcinku Dworzec PKP – osiedle Rąbin) zapewnią wspólnie wysoką częstotliwość kursowania, równą przewidzianej dla linii priorytetowych.
Pozostałe trasy linii podstawowych także będą obsługiwane z rytmiczną, wciąż atrakcyjną częstotliwością kursowania we wszystkich porach dnia i rodzajach dni tygodnia.
Trzecią kategorię linii stanowić będą linie uzupełniające, których rolą będzie obsługa obszarów o ekstensywnej zabudowie lub zapewnianie połączeń bezpośrednich w mniej ważnych relacjach – przeznaczone dla osób, które wyżej cenią postulat bezpośredniości od postulatu zrealizowania podróży w możliwe krótkim czasie. W tę definicję idealnie wpisują się linie 0 i 10, które poprzez objęcie swoją trasą dość dużej liczby ważnych celów w mieście, zapewnią wiele połączeń bezpośrednich, m.in. pomiędzy osiedlami Rąbin, Piastowskie, Toruńskie a działkami, dwoma cmentarzami, szpitalem przy ul. Poznańskiej oraz uzdrowiskiem.
Tabela 3
Proponowana częstotliwość kursowania pojazdów na poszczególnych liniach inowrocławskiej komunikacji miejskiej w powszednie dni wolne od nauki szkolnej
Linia |
Częstotliwość w danym przedziale godzinowym [min] |
||||||
od 5.00 |
od 6.31 do 8.00 |
od 8.01 do 14.00 |
od 14.01 do 16.00 |
od 16.01 do 19.00 |
od 19.01 do 21.00 |
od 21.01 do 23.00 |
|
0 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
3 |
30 |
40 |
40 |
40 |
40 |
60 |
- |
4 |
30 |
40 |
40 |
40 |
40 |
60 |
- |
10 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
12 |
30 |
40 |
40 |
40 |
40 |
60 |
60 |
16 |
30 |
40 |
40 |
40 |
40 |
60 |
30 |
19 |
- |
40 |
- |
40 |
40 |
60 |
- |
20 |
- |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
- |
21 |
30 |
20 |
20 |
20 |
20 |
30 |
30 |
27 |
30 |
20 |
20 |
20 |
20 |
30 |
30 |
28 |
2 pary kursów |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.
Katalog projektowanych połączeń zamyka kategoria linii indywidualnych, o godzinach kursów dopasowanych ściśle do realizowanych przez nie zadań.
Założone zastosowanie wspólnej dla całej sieci komunikacyjnej częstotliwości modułowej umożliwi koordynację poszczególnych linii obsługujących wspólne główne ciągi uliczne miasta. Dzięki temu odczuwana częstotliwość kursowania pojazdów na odcinkach obsługiwanych przez więcej niż jedną linię będzie dla pasażera wyższa, niż częstotliwość kursowania pojazdów na pojedynczych liniach. Oparcie rozkładów jazdy wszystkich linii na stałym, wspólnym takcie częstotliwości, umożliwi również zminimalizowanie czasu traconego na przesiadki.
Tabela 4
Proponowana częstotliwość kursowania pojazdów na poszczególnych liniach inowrocławskiej komunikacji miejskiej w soboty, niedziele i w święta
Linia |
Częstotliwość w danym przedziale godzinowym [min] |
|||||||
w soboty |
w niedziele i w święta |
|||||||
od 5.00 6.00 |
od 6.01 8.00 |
od 8.01 do 19.00 |
od 19.01 do 21.00 |
od 21.01 do 23.00 |
od 5.30 do 10.00 |
od 10.01 do 21.00 |
od 21.01 do 23.00 |
|
0 |
- |
60 |
60 |
60 |
- |
- |
60 |
- |
3 |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
60 |
60 |
- |
4 |
60 |
60 |
60 |
60 |
- |
90-120 |
60 |
- |
10 |
- |
60 |
60 |
60 |
- |
- |
60 |
- |
12 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
3 pary kursów |
||
16 |
60 |
60 |
60 |
60 |
30 |
60 |
60 |
30 |
19 |
- |
60 |
- |
- |
- |
linia nie funkcjonuje |
||
20 |
- |
- |
60 |
60 |
60 |
linia nie funkcjonuje |
||
21 |
30 |
30 |
20 |
20 |
30 |
60 |
30 |
30 |
27 |
30 |
30 |
20 |
30 |
30 |
60 |
30 |
30 |
28 |
linia nie funkcjonuje |
linia nie funkcjonuje |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.