Ogłoszony z ubiegłym roku przetarg na dostawę nowego autobusu klasy MIDI wygrała firma SOLARIS Bus & Coach S.A., efektem tego będzie pojawienie się w przyszłym tygodniu nowego autobusu MPK Inowrocław na ulicach miasta.
Jest to Solaris Urbino 10 - "bliźniak" poprzednich autobusów o numerach bocznych 605,606,607 - ten konkretny pojazd będzie miał nr boczny 608. Niskopodłogowy autobus napędzany jest ekologicznym (spełnia wymagania normy EEV) silnikiem CUMMINS ISB 6.7 250 o mocy niemal 250 KM, który zapewnia ważne w transporcie miejskim dynamiczne przyspieszenie bez nadmiernego zużycia paliwa. Za sprawne przekazywanie mocy silnika odpowiada automatyczna skrzynia biegów VOITH Diva 5, dodatkowo dla poprawienia wygody obsługi dodany został system automatycznego uzupełniania oleju OILMASTER, który dba o właściwy poziom oleju w silniku. Znaczącym nowym elementem, który choć niewidoczny dla pasażerów poprawi ich bezpieczeństwo jest system automatycznego gaszenia pożaru DAFO.
Z punktu widzenia pasażerów, pojazd jest wykończony i wyposażony w standarcie typowym dla autobusów typoszeregu Urbino oraz w inne elementy, w które są wyposażone autobusy jeżdżące w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym sp. z o.o. w Inowrocławiu.
Za informację dotyczącą nr lini, kursu itp., oprócz elektronicznych tablic informacyjnych będzie odpowiadał system zapowiedzi głosowych, będący już standardem w nowo kupowanych przez naszą firmę autobusach. Bezpieczeństwo w autobusie podniesie system monitoringu, który od pewnego czasu jest również obowiązkowym elementem w naszych nowych pojazdach. Funkcja "przyklęku" z pewnością ułatwi życie osobom starszym, niepełnosprawnym czy z wózkami dziecięcymi.
Zdjęcia poniżej uzupełnią ten ogólny opis;
"Obchód" dookoła pojazdu.
Zapraszamy do środka
Wnętrze typowe dla autobusów miejskich; szerokie drzwi i przejście między siedzeniami, dużo poręczy i uchwytów dla pasażerów, wandaloodporne siedzenia, liczne i wygodnie rozmieszczone przyciski "STOP" - widoczne też są kamery systemu monitoringu.
Tutaj widzimy wydzielone miejsce dla osoby z wózkiem dziecięcym i dla pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim. Widoczny "niewielki" karton w prawym dolnym rogu mieści dokumentację techniczną pojazdu.
Poniżej rzut oka na stanowisko kierowcy i nowoczesną deskę rozdzielczą - nieprzeładowana nadmierną ilością przycisków i wskaźników pozwala kierowcy skoncentrować się na najważniejszym, czyli bezpiecznym i zgodnym z rozkładem przewozem pasażerów.
Wielofunkcyjny wyświetlacz LCD wyświetla najważniejsze informacje - większość funkcji, które w starszych autobusach musiał kontrolować kierowca przejeła automatyka pojazdu.
Ta plątaniana przewodów, połączeń i modułów to elementy systemu elektronicznego firmy R&G PLUS Sp. z o.o. z Mielca. Jest to system niezależny od wyposażenia autobusu i odpowiada on za wiele rzeczy; od sprzedaży biletów poprzez zapowiedzi głosowe do wyświetlania informacji na tablicach autobusu. Naprawdę wielofunkcyjny i przydatny system.
To zdjęcie przedstawia "element centralny" widocznego na zdjęciu powyżej systemu. Jest panel autokomputera SRG 3000P, który odpowiada za wymianę i transmisję danych do poszczególnych elementów systemu biletu elektronicznego.
Z powrotem na świeże powietrze
Otwarty przedział silnikowy - widać silnik CUMMINS ISB 6.7 250 i inne elementy oraz agregaty m.in. wspomniany wcześniej system OILMASTER, układ osuszania i sprężania powietrza, klimatyzację, elementy układu wydechowego itd. Z lewej strony bloku silnika można zauważyć dwa alternatory, cóż - nowoczesne autobusy potrzebują sporo energii w zamian za komfort i wygodę obsługi.
Pod odchylanym panelem poniżej stanowiska kierowcy mieszczą się przyłącza kontrolne pneumatyki, wyłącznik główny i awaryjny oraz bateria akumulatorów.
To już wszystko, zapraszamy do "odwiedzania" naszego nowego autobusu