Załącznik nr 1
do Zarz
ądzenia nr 29 z dnia 24.07.2009 r.
ądzenia nr 29 z dnia 24.07.2009 r.
REGULAMIN KONTROLI BILETÓW W POJAZDACH
MIEJSKIEGO PRZEDSIĘBIORSTWA KOMUNIKACYJNEGO
SP. Z O.O. W INOWROCŁAWIU
6. I . ZASADY OGÓLNE
ądzenia nr 29 z dnia 24.07.2009 r.
1. Kontrolerem biletów w pojazdach zbiorowej komunikacji miejskiej MPK sp. z o.o. w
Inowrocławiu może zostać osoba, która :
·
nie była karana,
·
posiada odpowiednie predyspozycje psychiczne,
·
nie była w przeszłości zwolniona dyscyplinarnie ze stanowiska kontrolera biletów.
2. Kandydat na kontrolera biletów musi wykazać się znajomością :
·
układu komunikacyjnego miasta Inowrocławia,
·
ogólnych zasad wynikających z Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe,
·
regulaminu przewozu osób i bagażu pojazdami MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu,
·
przepisów dotyczących:
- opłat za przejazdy środkami komunikacji zbiorowej MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu,
- uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej
MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu.
3. Spełnienie powyższych warunków upoważnia do wydania kontrolerowi identyfikatora wg
wzoru uzgodnionego z MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu. Identyfikator służbowy kontrolera
musi zawierać:
·
nazwę podmiotu zatrudniającego kontrolera i nazwę przewoźnika,
·
numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu,
·
zdjęcie kontrolującego,
·
zakres upoważnienia,
·
okres ważności,
·
pieczęć i podpis wystawiającego identyfikator,
·
pieczęć i podpis upoważniającego do kontroli w pojazdach zbiorowej komunikacji
miejskiej w MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu tj. Prezesa MPK sp. z o.o. w
Inowrocławiu.
Podstawowym zadaniem kontrolera biletów jest sprawdzanie, czy wszyscy pasaŜerowie w
pojeździe posiadają ważne bilety na przejazd (bilety zgodne z taryfą opłat lub uprawnienia do
przejazdów bezpłatnych i ulgowych) oraz kontrola sprawności kasowników.
7. II . ZASADY PROWADZENIA KONTROLI
1. Za gotowość do pracy kontrolera biletów uznaje się :
·
prawidłowy wygląd (schludny i estetyczny ubiór, wykluczony strój sportowy),
- mężczyźni: koszula, długie spodnie twarz ogolona
- kobiety: bluzka koszulowa, spódnica lub długie spodnie
·
posiadanie identyfikatora,
·
posiadanie zapasu druków pokwitowań opłat dodatkowych,
·
posiadanie zapasu druków wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej,
·
znajomość bieżących komunikatów MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu dotyczących zmian
w organizacji ruchu, doraźnych dyspozycji itp.
2. Kontroler przystępujący do kontroli biletów i w trakcie jej przeprowadzania musi posiadać
umieszczony w dobrze widocznym dla pasażera miejscu identyfikator.
3. Kontrola musi być przeprowadzana w zespołach przynajmniej dwuosobowych, a każdy z
kontrolujących spełniać musi warunki gotowości do pracy wymienione w punkcie 1.
4. Zabrania się kategorycznie podejmowania kontroli kontrolerom w stanie nietrzeźwym lub
wskazującym na spożycie alkoholu . W przypadku postawienia przez pasażera zarzutu
nietrzeźwości, należy zaproponować rozstrzygnięcie tego problemu w siedzibie pracodawcy
kontrolera lub przez funkcjonariusza policji .
5. Kontroler zobowiązany jest do przestrzegania zasady blokowania kasowników na czas
kontroli, według następujących wytycznych :
·
blokady dokonują prowadzący pojazd na polecenie kontrolera poparte okazaniem
identyfikatora, o którym mowa w punkcie I. 3.
·
kontroler jest bezwzględnie zobowiązany przed daniem sygnału do zablokowania
kasowników upewnić się czy wszyscy pasażerowie, którzy wsiedli na ostatnim przystanku skończyli kasować bilety i nie wykazują takiego zamiaru,
·
odblokowania kasowników dokonuje prowadzący pojazd po zakończonej kontroli na
polecenie kontrolera, nie później niż po dojechaniu do następnego przystanku.
6. Kontrola biletów winna być głośno ogłoszona w pojeździe i każdorazowo poprzedzona
następującymi zwrotami do pasażerów : „dzień dobry, proszę przygotować bilety do kontroli
", a po jej zakończeniu "dziękuję".
7. Prowadzący pojazd zobowiązany jest do odnotowania w karcie drogowej numeru
służbowego kontrolerów oraz godzinę przeprowadzenia kontroli.
8. Podczas przeprowadzania kontroli obowiązuje grzeczność i uprzejmość w stosunku do
pasażerów:
·
kategorycznie zabrania się niezależnie od okoliczności kontroli zwracać się do pasażerów
podniesionym tonem lub przyjmować lekceważącą postawę,
·
wszelkie formalności z pasażerami naruszającymi przepisy taryfowe lub porządkowe
winny być załatwiane taktownie i grzecznie, choć stanowczo. Nie należy dopuszczać do
sporu. Wykluczone jest komentowanie braku biletu, zachowań pasażerów, ocenianie
postępowania, wyglądu itp.,
·
rozmowy prowadzone z pasażerami ograniczyć należy ściśle do przedmiotu kontroli.
Informacje udzielane winny być w sposób wyczerpujący, ale zwięzły.
III . ZASADY OKREŚLAJĄCE WAŻNOŚĆ BILETÓW
7. Bilet jednorazowy normalny i ulgowy uznaje się za ważny dowód przejazdowy, jeżeli
spełnia następujące warunki:
·
cena skasowanego biletu lub biletów odpowiada aktualnej cenie przejazdu na danej linii,
·
posiada nadruk MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu,
·
spełnia parametry autentyczności (hologram, właściwy układ graficzny),
·
jest niezniszczony i posiada wszelkie cechy umożliwiające jego pełną identyfikację
(seria, numer, nominał, znormalizowane wymiary),
·
bilet został skasowany w dniu kontroli tj. zawiera numer pojazdu w którym przeprowadzana jest kontrola biletów, datę oraz numer kursu zgodny z wydrukiem kasownika.
·
bilet wydrukowany w autobusie, zakupiony lub pobrany u kierowcy nie podlega kasowaniu,
8. Bilet „e – Karta”, bezstykowa elektroniczna karta miejska będąca nośnikiem biletów
elektronicznych, jeżeli spełnia następujące warunki:
●
jest zarejestrowany przejazd w urządzeniu odczytującym znajdującym się w pojeździe,
który jest zgodny z obowiązującym cennikiem opłat i regulaminem przewozu osób i bagażu.
IV . POBIERANIE OPŁAT DODATKOWYCH I PRZEWOZOWYCH
1. W przypadku jednoznacznego stwierdzenia naruszenia przepisów taryfowych przez pasażera
kontroler powinien pobrać opłatę dodatkową i należność za przejazd oraz wydać pokwitowanie na druku uzgodnionym z MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu. Kontroler ma obowiązek uzasadnienia swojej decyzji, szczególnie w przypadku nie uznania okazanego biletu za ważny dowód na przejazd.
2. Jeżeli pasażer nie jest w stanie uregulować opłaty dodatkowej gotówką u kontrolera lub
odmawia jej uregulowania, kontroler wystawia wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej na
druku uzgodnionym z MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu. W celu dochodzenia roszczenia należy zażądać od pasażera dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.
3. Stosowanie przemocy w stosunku do pasażera jest zabronione. Pasażerowi, który nie posiada
ważnego biletu, odmawia uiszczenia opłaty dodatkowej i okazania dokumentu umożliwiającego ustalenie tożsamości kontroler może utrudnić opuszczenie pojazdu w celu
uzyskania pomocy policji lub straży miejskiej .
4. Spisywanie danych osobowych osoby jadącej bez ważnego biletu odbywa się wyłącznie w
pojeździe, zaś taka osoba obowiązana jest oczekiwać w pojeździe do czasu zakończenia tych czynności.
5. Do pobierania, nakładania i egzekwowania opłat za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego upoważniony jest wyłącznie przewoźnik - MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu.
6. Zabrania się kontrolerom pod rygorem ostrych sankcji służbowych:
·
zaniżania opłaty dodatkowej w stosunku do aktualnie obowiązującej.
7. Na każde żądanie pasażera, kontroler musi umożliwić pasażerowi spisanie swojego numeru
służbowego oraz poinformować go o miejscu i terminach składania reklamacji.
8. Okazane bilety zakwestionowane i uznane za nieważne dowody na przejazd są własnością
pasażera i kontrolerowi nie wolno ich zabierać. Numer biletu należy wpisać na wezwaniu do
zapłaty opłaty dodatkowej, a bilet oznakować numerem służbowym, datą i swoim podpisem.
9. Kontroler upoważniony jest natomiast do zatrzymania za pokwitowaniem:
·
biletów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że są sfałszowane, przerabiane,
·
dokumentów uprawniających do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, jeżeli legitymuje
się nimi nieprawny posiadacz. W takich sytuacjach należy ustalić tożsamość pasażera na
podstawie dokumentu, który obowiązany jest udostępnić.
10. W przypadkach stwierdzenia posługiwania się dokumentami tożsamości sfałszowanymi,
przerabianymi lub okazywania przez osobę nie będącą ich prawnym właścicielem należy
niezwłocznie powiadomić policję .
8. V . OCENA KONTROLERÓW
Podmiot zatrudniający kontrolerów powinien prowadzić ocenę ich pracy ze szczególnym
uwzględnieniem składanych na nich skarg, zażaleń oraz uzasadnionych odwołań od
nałożonych niesłusznie opłat dodatkowych.
W przypadku rażącego naruszenia regulaminu kontroli biletowej, a zwłaszcza :
·
pobrania opłaty zaniżonej lub bez pokwitowania,
·
odstąpienia identyfikatora innej osobie,
·
wykonywania czynności kontrolnych po spożyciu alkoholu,
kontroler będzie natychmiast pozbawiony uprawnień do kontroli i zobowiązany do zwrotu
identyfikatora .
9. VI . PRZEPISY KO ŃCOWE
1. W trakcie wykonywania obowiązków służbowych kontroler zobowiązany jest udzielić
rzetelnych wyjaśnień na pytania pasażerów dotyczące uprawnień do przejazdów ulgowych
lub bezpłatnych, cen i rodzajów biletów, regulaminu przewozu, opłat dodatkowych i
przebiegu linii komunikacyjnych .
2. Na żądanie uprawnionych służb MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu kontroler biletów ma
obowiązek wylegitymować się.
3. Kontroler nie ma prawa wydawać poleceń obsłudze pojazdu, z wyjątkiem zwrócenia się o
blokadę kasowników.
4. W przypadkach szczególnych i spornych kontroler zobowiązany jest podporządkować się
poleceniom pracowników służb nadzoru ruchu MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu.
5. W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa kontrolowanych pasażerów,
kontrolerzy mają prawo na własne ryzyko wydawania poleceń prowadzącym pojazd
włącznie z poleceniem zjazdu z trasy .
6. W sytuacji, gdy w związku z poleceniem kontrolera nastąpiło zatrzymanie pojazdu lub
zmiany jego trasy kontroler zobowiązany jest :
- sporządzić raport opisujący dokładnie przebieg zdarzenia, przyczyny uzasadniające
zatrzymanie pojazdu lub zmianę trasy, datę, godzinę zdarzenia, miejsce, nr linii, nr
boczny pojazdu, skutki – czas trwania zatrzymania lub zmienioną trasę, dane
personalne sprawcy (sprawców) i adres,
- poinformować sprawcę o sporządzeniu meldunku i wynikającej z tego obowiązku
zapłaty opłaty dodatkowej za spowodowanie zatrzymania pojazdu lub zmiany trasy
przejazdu,
- przekazać meldunek przełożonym bezpośrednio po zakończeniu pracy (w dniu zdarzenia) lub ewentualnie w następnym dniu roboczym,
- przekazać raport i dane personalne sprawcy do MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu w następnym dniu roboczym po zdarzeniu.
7. W przypadku wydania nieuzasadnionego polecenia zjazdu pojazdu z trasy, kontroler (lub podmiot świadczący usługi kontroli biletów), pokrywa koszty związane z wyłączeniem pojazdu z ruchu - na podstawie faktury wystawionej przez MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu
w/g stawki ustalonej w umowie.
8. Zabrania się kontrolerom uniemożliwiania normalnej wymiany pasażerów na przystankach z
powodu nie zakończenia kontroli biletów.