Początek Komunikacji Miejskiej w Inowrocławiu datuje się na 1912 rok, kiedy to w mieście uruchomiono pierwszą linię tramwajową. 10 listopada 1912 roku wprowadzono regularny kurs pierwszego tramwaju elektrycznego, który stanowił swoistą nowinką techniczną i stał się nową atrakcją turystyczną. Tramwajom na ulicach Inowrocławia zaczęły niebawem towarzyszyć autobusy. W roku 1925 wprowadzono do ruchu tzw. autobus solankowy, marki Berliet, mieszczący 18-20 osób wraz z 2-osobową obsługą. Autobus Solankowy kursował na trasie od Hotelu Bast do Parku Solankowego i cieszył się dużą popularnością wśród mieszkańców, przyjezdnych i gości uzdrowiska. Co ciekawe, pojazd ten spalał aż 25 kg benzyny na każde 100 przejechanych kilometrów, paliwo kupowano w drogerii. Pojazdem zapasowym był natomiast autobus marki Ursus.
Od tego momentu komunikacja autobusowa zaczęła się dynamicznie rozwijać, podczas gdy tramwaje napotykały problemy techniczne i finansowe. Niespełna 500 m pod powierzchnią na linii torowiska znajdowała się czynna kopalnia soli, istniało zatem zagrożenie geologiczne. Ostatecznie bimba musiała ustąpić pola autobusowi. 31 grudnia 1962 roku miał miejsce ostatni pożegnalny kurs tramwajowy.
W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku w szczycie zapotrzebowania na usługi przewozowe, sieć komunikacji miejskiej w Inowrocławiu obejmowała 20 linii, a w skład taboru wchodziły 73 autobusy.
Nadmienić należy, że MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu było prekursorem w stosowaniu alternatywnych źródeł napędu. Pierwszy kamień milowy w drodze ku ekologicznym przewozom stanowiła decyzja z 2000 r. o budowie stacji sprężania gazu ziemnego CNG i wprowadzeniu do eksploatacji autobusów napędzanych tym paliwem. W 2002 r. nastąpił rozruch stacji, a do zasilania gazem przystosowano trzy autobusy marki Autosan A1010M.
Kultywowując pionierską tradycję, w 2009 r. spółka wprowadziła jako pierwsza w Polsce autobusy z silnikami dostosowanymi do restrykcyjnej normy emisji spalin EURO5, uprzedzając obowiązywanie tej dyrektywy. Rok 2015 to spektakularny początek ery autobusów hybrydowych i elektrycznych. W sierpniu 2015 r. roku miasto zakupiło 12 nowych pojazdów ekologicznych - 10 autobusów hybrydowych i 2 elektryczne, a MPK Inowrocław w tym okresie było firmą z największą flotą hybryd w Polsce.
Kolejnym, będącym w istocie zamknięciem pewnego etapu w historii rozwoju MPK była zakończona w roku 2019 rozbudowa systemu IST (Inteligentny System Transportu) zaczęta jeszcze w 2015 r. System daje pasażerom dostęp do wielu rzeczy ułatwiających korzystanie z transportu publicznego. Są to na przykład tablice przystankowe umożliwiające sprawdzenie na przystanku rzeczywistego czasu odjazdu autobusu, system zapowiedzi głosowych w autobusach ułatwiający korzystanie z autobusu osobom niewidomym i słabowidzącym, interaktywny rozkład na stronie WWW i w smartfonach, system EBilet przy pomocy którego można w Internecie kupić bilet elektroniczny czy upgrade kasowników umożliwiający zakup biletu bezpośrednio w autobusie kartą bankową. W tym roku również sfinalizowany został zakup kolejnej transzy elektrycznych i hybrydowych autobusów i były to ostatnie jak do tej pory zakupy pojazdów.
W ciągu 110 lat historii Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Inowrocławiu dostosowywało tabor i organizację do zmieniających się realiów i potrzeb mieszkańców miasta. Bogate dzieje od pruskiego początku aż do czasów gospodarki wolnorynkowej pozwalają prześledzić nie tylko rozwój firmy, ale także zmieniające się trendy, w tym wyraźnie nakreślony kierunek proekologiczny.